Tarmluft
d. 22 november 2009

Jeg har fået et problem, som fylder meget i min hverdag og i mit sociale liv, og som gør at jeg ofte bare holder mig hjemme. Jeg har nemlig perioder, hvor jeg ikke kan holde på min tarmluft. Min praktiserende læge tager det ikke særlig alvorligt og har ikke nogle behandlingsforslag.

Derfor skriver jeg her, for at høre hvad jeg selv kan gøre kostmæssigt? Jeg har prøvet at eksperimentere lidt - og müsli er i hvert fald ikke særlig godt for mig. Har du nogle forslag til hvad der eventuel kunne hjælpe mig af med mit problem?

Der kan være flere årsager til tarmluft, og under alle omstændigheder vil vi i vores fordøjelsessystem producere noget luft. Det kunne lyde som om du bliver oppustet af din kost. Søde sager inklusiv kager, søde drikke, slik og chokolade med lavt kakaoindhold er nok noget af det værste. Og det lyder som om også müsli kan give problemer med luft?

Hvis du er glad for søde sager vil jeg foreslå dig at minimere mængden gradvist, så du spiser så lidt som muligt af dette, hvilket også indgår i forslaget til en afbalanceret MS-kost. Derudover vil jeg foreslå dig at supplere med mælkesyrebakterier, som er gode til at give den rette balance af bakterier i din tarm.

Der er her flere muligheder, men Probiotic 9 fra NDS forhandles hos helsekostbutikker og Matas landet over, og er derfor nemt at at få fat i. Produktet er i pulverform. Tag 1 tsk i ½ glas lunkent vand (kogt vand blandet med koldt vand), rør rundt i blandingen og lad den stå i 15 minutter før blandingen drikkes. Drikkes bedst på tom mave.

Start med at tage produktet én gang dagligt og øg efter ca. 14 dage til to gange dagligt, morgen og aften eller eventuelt et andet tidspunkt på dagen, blot ca. 15 minutter væk fra mad. Dette vil normalt kunne give en bedre tarmflora med overvejende mælkesyrebakterier, som er det mest hensigtsmæssige og dermed give dig mindre tarmluft end nu, hvis du for eksempel skærer ned på det søde.

Mange linser, tørrede kogte bønner og kikærter vil også kunne give dig unødig luft i maven. Mit forslag vil i givet fald være, at du også skærer ned på disse, hvis du spiser mange af dem.

Jeg vil i øvrigt foreslå, at du følger MS-kostrådene, som de er angivet i Nordvik et al, 2000., som jeg angiver nedenfor. På den måde vil jeg håbe din tarmluft bliver væsentlig mindre og at du dermed kan genoptage dit sociale liv.

Råd om kost- og livsstil:

1) Olivenolie til både den kolde og den varme mad. 2) Reducer mængden af mættet fedt fra kød og mælkeprodukter. 3) Spis fisk 3-4 gange om ugen. 4) Øg mængden af grønsager. 5) Spis 1-2 frugter om dagen. 6) Brug fuldkornsbrød. 7) Reducer indtaget af sukker i mad og drikke. 8) Reducer indtaget af kaffe og te til et par kopper om dagen. 9) Undgå fødevarer, som De er overfølsom eller allergiske overfor. 10) Hold op med at ryge. 11) Minimer alkoholindtag.

Skrevet d. 22 november 2009