Synsprognose efter synsnervebetændelse

Spørgsmål

I januar 2006 fik min datter, som nu er 33 år gammel, konstateret sclerose. Hun havde inden da i flere år haft synsforstyrrelser, især når hun løbetrænede. Disse synsforstyrrelser er blevet værre siden da; synet bliver sløret når hun for eksempel cykler, men bliver dog normalt igen når hun holder sig i ro. Hun har ligeledes problemer med at øjnene svier en del.

Hun lever strengt efter scleroseforeningens kostråd, og mange af de symptomer, som hun havde for 2 år siden er gået tilbage - men ikke synsnervebetændelsen.

Har du nogle gode råd, for vi er natyrligvis bekymrede for hendes fremtid? Vi har hørt om en dame, som næsten var helt blind af sin synsnervebetændelse, hun fik hjælp af en kinesisk akkupunktør og har i dag et normalt syn, hvortil vi spørger os selv, om det mon kan passe! Hvad mener du?

Svar

Jeg forstår godt jeres bekymring. Forværring ved varme (for eksempel fysisk træning) har nok ca. 1/3 af patienter med synsnervebetændelse og/eller sclerose, men det er reversibelt (det vil sige at synet bedres igen når man afkøles) og ufarligt. Når man har haft det i så lang tid som jeres datter må man antage at den tendens er blivende.

Ved synsnervebetændelse er der ganske få der bliver varigt blinde, og da meget sjældent på begge øjne, men forbigående blindhed i den akutte fase er ikke så usædvanlig. Så hvis man modtager behandling for synsnervebetændelse i de første dage til uger til måneder, hvor der typisk sker en spontan bedring også uden behandling, kan man ikke tage det til indtægt for at det er selve behandlingen, der har hjulpet.

Det kan være forklaring for patienten, der fik akupunktur.

Der er derfor desværre ikke noget man kan gøre i jeres datters tilfælde.