Sund kostvejledning
d. 7 april 2017

Jeg har sclerose og min mand har Morbus Crohn. Vi har talt meget om at ændre vores kost, bla spise sundt. Vil man kunne lave en kost, som passer til os begge? Da jeg ikke har overskud til at skulle lave to forskellige retter til os. Er der evt. en kostvejleder, du vil kunne anbefale?

Ved Morbus Crohn og sclerose gælder det i begge tilfælde om, at spise en sund og varieret kost. Ved at spise en varieret kost sikrer man, at kroppen får dækket sit behov for næringsstoffer, herunder vitaminer og mineraler. Samt alle de andre gode komponenter som fødevarerne indeholder, fx kostfibre og fuldkorn. Nogle personer med Morbus Crohn som oplever forsnævringer i tarmen vil evt. have fordel af, at skære ned på de grovere grøntsager og fødevarer med hele korn, da de kan sætte sig fast og genere i tarmen. Men oplever man ikke gene ved indtag af disse fødevarer bør de indgå i kosten. Ligeledes oplever nogle personer med Morbus Crohn, at der er særlige fødevarer som forbedrer eller forværrer deres velbefindende. I så fald er det selvfølgelig væsentligt at tage hensyn til disse erfaringer. Men som udgangspunkt vil I sagtens kunne spise den samme kost og nyde de samme madretter. 

Når I har tanker om, at ændre jeres kost i en mere sund retning, kan I med fordel se nærmere på Fødevarestyrelsen 10 kostråd til en sund og varieret kost. De lyder:
Spis varieret og ikke for meget og vær fysisk aktiv
Spis frugt og mange grøntsager
Spis mere fisk
Vælg fuldkornsprodukter – når du vælger brød, mel og pasta
Vælg magert kød og kødpålæg
Spis mindre mættet fedt, dvs. det fedt der findes i smør, mælk, fløde og kød
Vælg magre mejeriprodukter
Drik vand – og i mindre grad sodavand og alkohol
Spise mindre sukker og fødevarer med sukker
Spis mindre salt

Hvordan omsætter man så lige det til sine indkøb og til middagsbordet? Når I handler ind, kan I med fordel gå efter de officielle ernæringsmærker der angiver, at det er et sundt valg. Det grønne nøglehulsmærke og fuldkornslogoet er begge mærker, man med fordel kan gå efter, når man skal vælge de sundeste produkter i supermarkedet.

Når man skal sammensætte sin mad på tallerkenen, kan Y-tallerkenen være en god hjælp, i forhold til hvordan maden kan sammensættes. Hvis I forestiller jer, at der er et stort Y på jeres middagstallerken som inddeler tallerkenen i tre rum, så skal den øverste 1/5-del af tallerkenen udgøres af kød, fjerkræ, fisk, æg, ost og sovs. Den ene 2/5-del skal udgøres af brød, kartofler, ris eller pasta og den sidste 2/5-del af tallerkenen skal udgøres af grøntsager eller frugt. Y-tallerkenen er altså et redskab til, når I øser jeres mad op på tallerkenen. Y-tallerkenen er nemmest at bruge til de varme måltider som ofte består af kød, kartofler og grønsager. Laver man i stedet en gryderet er et godt råd, at bruge dobbelt så mange grønsager som kød eller fisk. På altomkost.dk og fuldkorn.dk er samlet en række sunde opskrifter, som alle lever op til de 10 kostråd. Det kan også være, at I kan blive inspireret her.

Vi har desværre ikke mulighed for at give diætetisk vejledning i Scleroseforeningen. Vi har dog løbende foredrag og oplæg fra diætister, som man som medlem af Scleroseforeningen kan tilmelde sig. Du vil desuden på egen hånd kunne konsultere en privatpraktiserende autoriseret klinisk diætist. Sygeforsikringen Danmark yder tilskud i fald diætisten er autoriseret. En oversigt over diætister i Danmark kan du finde her på www.diaetist.dk.

Skrevet d. 7 april 2017