Styrketræning 3
d. 19 april 2013

Jeg har et spørgsmål vedrørende fysisk træning. Jeg træner alle hverdage en times tid i et fitnesslokale. Konditionstræning, styrketræning, smidighedstræning samt udstrækning på skift. Jeg er af to forskellige trænere blevet foreslået at "putte mere vægt" på ved styrketræning, fordi det vil hjælpe med at opbygge musklerne. Men er det en god ide for mig som sclerosepatient? Hvorfor træner man som sclerosepatient? For at "vedligeholde" nervebanerne, eller for at opbygge muskler, der kan aflaste ødelagte nervebaner eller noget helt andet?

Min fysioterapeut har fortalt, at det er det første, der er tilfældet, men også for at opbygge muskler.... Så er det bedre med mange gentagelser af en øvelse med lavere belastning, eller få gentagelser med højere belastning?

Der er efterhånden flere studier der viser, at styrketræning er gavnligt, når man har MS.

Det anbefales, at man træner med så tung en belastning, at man lige nøjagtig kan løfte 10-12 gange. Herefter holdes en pause på ca 1½ minut for at restituere og så tager man et sæt mere.

Udfør 3 sæt a 10-12 gentagelser. Hvis du bliver for træt initielt kan man begynde med 2 sæt og så øge det til 3 efter 1 måned. 

Der er mange grunde til at man bør træne, når man har MS. Ofte ses et lavere kondital, muskelstyrke og muskelmasse end hos raske personer og det er vigtigt at træne for at undgå følgerne af en mere inaktiv livsstil.

Når du træner styrketræning øger du muskelstyrken og muskelmassen. Naturligvis sker det i samspil med nervebanerne, som på denne måde også aktiveres.

 

Skrevet d. 19 april 2013