Gå til hovedindhold

Styrketræning 2

Spørgsmål

jeg er begyndt at styrketræne i et fitnesscenter igen efter en meget lang pause, hvor jeg har været syg og ikke rigtig har kunnet tåle at træne, andet end lidt lette pilatesøvelser, yoga og små cykkelture. Nu vil jeg gerne se om jeg kan genvinde noget af styrken i min høire side, som er nedsat (deraf styrketræningen).

For at styrketræningen skal have nogen effekt er man jo nødt til at tage godt fat. Jeg har fået anbefalet 10RM x 3 pr. øvelse, og tager lidt mindre end dette. Jeg syntes dog at jeg, både på træningsdagen og dagen efter, oplever større udtrætning. Ikke forstået på den måde at jeg er træt, men ved at jeg bliver hurtigere træt i både arme og ben, samt at disse føles tungere.

Er dette et tegn på at jeg ikke længere kan tåle at styrketræne, eller er det måske bare begynder-vandskelligheder efter den lange træningspause på næsten et år?

Svar

Der er noget der tyder på, at du har lagt for hårdt ud med styrketræningen, når du efterfølgende er udtrættet gennem længere tid.

Jeg kan henvise til en amerikansk undersøgelse fra 2004, hvor flere scleroseramte trænede de store benmuskler to gange ugentligt i otte uger. De trænede med 50 procent af maks. og udførte 8-10 gentagelser, og det steg så til 70 procent af maks. med 10-15 gentagelser. Slutresultatet var, at de var blevet stærkere og følte sig mindre trætte.

Så det jeg vil anbefale dig at gøre, er at lave en test af maks. belastning og så tage 50% af denne vægt. Efterfølgende kan du arbejde dig opefter ud fra dette. Jeg tror godt, du kan tåle træningen, men du skal bygge det gradvist op, se også: Styrketræning - udholdenhedstræning.