Struma og Rebif
d. 3 marts 2013

Jeg har fået konstateret struma og har været til scintigrafi, ultralyd og har fået foretaget biopsi. Biopsien viste normale forhold, men ultralydsundersøgelsen viste et "koldt" område, på baggrund af hvilken jeg nu er henvist til operation. Jeg har endnu ikke været til forsamtale på sygehusafdelingen, som skal foretage operationen, men har orienteret mig på internettet og har fundet omtale af medicininduceret struma, som på hjemmesiden skjoldbruskkirtel beskrives potentielt at forekomme i relation til behandling med interferoner.

Da jeg gennem 2½ år har injiceret mig med Rebif, tænker jeg på, om det kan være årsagen til min struma. Jeg vil nævne min medicin og min viden om en mulig sammehæng, og håber man på sygehuset ved en masse om disse ting. Såfremt der er tale om medicininduceret struma, vil tilstanden så være reversibel? Findes der generel viden om, hvorvidt det i tilfælde hvor medicininduceret struma mistænkes, kan forsvares at skifte til et andet 1. valgspræparat (Copoxone) og se tiden an i forhold til bedring af struma?

Det er rigtigt, at man kan få påvirkning af stofskiftet begge veje ved interferonbehandling som f.eks. med Rebif. Det forekommer hos under 1% som bivirkning af Rebif. Stofskiftesygdomme er i befolkningen relativt hyppige. Du skal nævne, at du får Rebif ved forundersøgelsen, så lægerne har det med i betragtning i overvejelse om operation eller ej. De kan søge information via diverse kanaler.

Skrevet d. 3 marts 2013