Stroboskopisk lys

Spørgsmål

Forleden fik jeg en mail fra en af Østre Gasværk Teaters gæster, som har sclerose, og som efter at have set forestillingen Hair oplevede et black-out, som hun relaterer til forestillingens stroboskoplys. Jeg har forstået på vores belysningsmester, at det aktuelle stroboskop var meget mildt, det faldt knap nok under definitionen af stroboskop.

Har I nogen erfaringer med at stroboskop kan have særlig indflydelse på scleroseramte? Det er nyt for os. Vi oplyser altid, når stroboskoplys indgår i en forestilling, men vi gør det hovedsagelig af hensyn til epileptikere. Det var derfor forklaringen, som den scleroseramte kvinde fik af vores personale. Hvis der er belæg for det, vil vi fremover fortælle, at det også kan have betydning for scleroseramte.

Jeg vil i øvrigt tilføje, at kvinden ikke lægger teatret sit black-out til last. Min henvendelse er udelukkende for oplysningens skyld.

Svar

Selv raske kan jo føle ubehag ved stroboskopisk lys. Med hensyn til sclerose er der en lille overhyppighed af epilepsi pga. de betændelsesreaktioner de har i hjernen, så den vej rundt kan der være lidt om det. Men ligefrem at nævne sclerose synes jeg ikke der er belæg for.

Black out dækker over mange ting, det er jo ikke det samme som epilepsi.