Stress-inkontinens under løb
d. 22 november 2009

Jeg har et spørgsmål vedrørende vandladningsproblemer, som jeg håber du kan hjælpe mig med.

Jeg er en 23-årig kvinde, der har haft sclerose i cirka 3 år, med kun få attacks. Det har primært været sensoriske og intet funktionsnedsættende. Jeg er i behandling med betainterferon.

Når jeg er ude at løbe, har jeg imidlertid det problem at jeg "lækker" urin. Hvis jeg virkelig koncentrerer mig kan jeg godt knibe sammen, det er dog lidt svært når man løber. Det kommer efter et par kilometer og til sidst på ruten (det vil sige efter ca. 8 kilometer) har jeg slet ingen kontrol over det. Så snart jeg er hjemme og i alle andre tilfælde, har jeg slet ingen problemer med at styre vandladningstrangen.

Jeg har undersøgt lidt om stressinkontinens og alle beskrivelserne passer meget godt, så det er jo nok det. Mit spørgsmål er så bare, om det er sandsynligt at det har noget med min sclerose at gøre, eller om det skyldes noget helt andet?

Det er et problem der først for nyligt er opstået, så derfor kunne jeg også godt tænke mig at høre, om det er en slags attak, eller om stress-inkontinens er en permanent tilstand?

Det kan godt tænkes, at din utæthed har med sclerosen at gøre men det behøver ikke at være tilfældet.

Du skriver, at lækagen især kommer sidst på din løbetur på ca. 8 km. Man kan forestille sig, at lukkemusklerne i dit urinrør og bækkenbund bliver udtrættet i en sådan grad, at de ikke kan modstå det tryk på blæren, som dit løb medfører. I så fald er sclerosen medskyldig.

Man kan også tænke sig, at der kommer nedsynkning af din blære.

En anden mulighed er, at din urinproduktion er så stor, at blæren bliver meget fuld under løbeturen. I så fald er det måske dine drikkevaner, som skal justeres.

Endelig er der unge kvinder, som, fra naturens side, har en svag lukkemekanisme.

Jeg vil anbefale, at du tømmer blæren før du løber. Måske kan du også have glæde af bækkenbundstræning. Dernæst vil jeg foreslå, at du bliver henvist til undersøgelse på en gynækologisk afdeling med interesse for urininkontinens.

Det er en fordel, hvis du medbringer et vandladningsskema med oplysninger om klokkeslæt og urinmængde for hver vandladning i 3 døgn.

Der findes en skumgummiprop, som du kan lære at sætte op i skeden og bruge i forbindelse med dine løbeture -  hedder den. Jeg tror den vil kunne hjælpe dig.

Skrevet d. 22 november 2009