Gå til hovedindhold

Stevia og sclerose

Spørgsmål

Jeg er 32 år og fik konstateret sclerose i oktober 2012. Jeg er gået i gang med at omlægge min kost, og finde ud af hvad jeg ellers kan gøre for at holde sygdommen så meget i skak som muligt. Jeg har blandt andet lagt sukker på hylden (slik, kager, juice, sodavand osv.), og som sådan savner jeg det ikke, men mine børn savner at bage en kage sammen med mig, som jeg også er med til at spise. Nu hører jeg så, at det naturlige sødestof Stevia bruges i mange sammenhænge, og at det ligefrem er godt i forhold til diabetes - hvordan forholder det sig med Stevia og sclerose?

Svar

Det er super flot, at du er i gang med den proces, det jo er, at omlægge sine kostvaner. I kostsammenhænge er der normalt ikke ret meget godt at sige om sukker, da sukker ikke tilfører kroppen andet end energi – ingen vitaminer, mineraler eller kostfibre. Samtidig er der forskningsresultater som peger på, at sukker måske kan øge betændelsestilstande (inflammationstilstande) i kroppen, hvilket bestemt skal undgås hos mennesker med sclerose. Så det gælder om at finde en balance, hvor dit forbrug af sukker er lavt, men hvor der stadigvæk er plads til f.eks. lidt god mørk kvalitetschokolade.

Du skriver ikke noget om dit forhold til lightprodukter, men jeg runder lige emnet kort. Lightprodukter er ofte sødet med Aspartam. Aspartam er et kunstigt sødemiddel, der ikke indeholder energi. Det har i mange år været diskuteret, om kunstige sødemidler som Aspartam kan påvirke kroppen på en negativ måde. En del forskere er bekymrede over vores forbrug af kunstige sødemidler, da forskningen på området viser meget forskellige bivirkninger ved dem. Derfor kan man, ifølge nogle forskere, ikke på nuværende tidspunkt helt tydeligt sige, om kunstige sødemidler reelt er uskadelige eller ej.

I forhold til sclerose er det på nuværende tidspunkt ikke bevist, at Aspartam forværrer sygdommen eller måske er en medvirkende faktor i udviklingen af sygdommen. Men det kan på den anden side heller ikke udelukkes, at Aspartam måske påvirker nervesystemet hos mennesker med sclerose negativt. Derfor er det bestemt en god idé at undersøge andre muligheder end kunstige sødemidler som Aspartam, og her kommer netop Stevia ind i billedet.

I november 2011 godkendte EU brugen af det naturlige sødemiddel steviol glycosid (E960) til fødevarer. Sødemidlet stammer fra planten stevia (Stevia Rebaudiana Bertoni), og er op til 300 gange sødere end sukker, men indeholder ingen kalorier og påvirker ikke blodsukkeret. Indtil videre er der ingen dokumenterede bivirkninger ved brug af Stevia, og jeg har ikke kunnet finde nogen negativ omtale i forhold til sclerose. Stevia har i bl.a. Paraguay været anvendt i omkring 1500 år som et naturligt sødemiddel, og har været brugt i Japan siden 1970′erne, hvor stoffet er blevet grundigt gennemtestet. Så med den viden omkring Stevia der eksisterer lige nu, har du fundet et fint alternativ til sukker, så alle i familien igen kan nyde hjemmebagt kage.