Stevia og honning
d. 24 april 2013

Det er efterhånden kendt at almindeligt sukker ikke er godt for sclerosepatienter, da det kun tilføre energi og ingen næringsstoffer til kroppen, og at sukker sågar kan fremme inflamation i kroppen. Jeg kunne med stor interesse læse på hjemmesiden at stevia måske kunne være et godt alternativ, men er så interesseret i hvordan man i så fald doserer stevia, da det jo søder så meget mere end almindelig sukker. Derud over vil jeg rigtig gerne høre, hvad I mener om honning som sødemiddel til sclerosepatienter, idet honning jo indeholder mange mineraler og sporstoffer som er vigtige for kroppen, og som måske derfor kan gøre honning til en gavnligt fødevare for sclerosepatienter.

Honning er et godt alternativ til sukker for mennesker med sclerose. Honning består af ca. 82 % kulhydrat og ca. 18 % vand, og indeholder en bred vifte af vitaminer og mineraler, hvoraf mange dog kun findes i små mængder. Kulhydraterne i honning er letoptagelige i form af glukose og fruktose. Det er faktisk ikke anderledes end det almindelige sukker, der består af lige netop glukose og fruktose (næsten 100 %) på en form, der kaldes sakkarose. Der findes mange forskellige typer kulhydrater, og sukker er også er en type kulhydrat. Ofte kaldes alle typer kulhydrater under en hat for sukker, men det er en voldsom forsimpling. Det betyder også, at der er ca. lige meget energi i honning og sukker, samt at honning også påvirker blodsukkeret meget, hvis det ikke spises sammen med f.eks. frisk frugt, yoghurt, nødder, mandler, groft brød, havregryn eller andre grove korn.  Derfor er honning også kun et godt valg, hvis man ikke overdriver sit indtag, altså lige som med sukker. Vælg gerne en honning der er uforarbejdet. Hvis honning forarbejdes med vask, filtrering og varmebehandles ødelægges nogle af næringsstofferne.

Det naturlige sødemiddel Stevia er op til 300 gange sødere end sukker, men indeholder ingen kalorier og påvirker ikke blodsukkeret. Da der indtil videre ikke er nogen dokumenterede bivirkninger ved brug af Stevia, er det bestemt et interessant alternativ til både sukker og de kunstige sødemidler som f.eks. aspartam. Du kan købe en række forskellige former for Stevia-produkter i almindelige større supermarkeder, Matas og helsebutikker. Og på nettet. Eksempelvis har Hermesetas en række forskellige Stevia-produkter. Eksempelvis Stevia drys-let, der kan anvendes i madlavning og bagning eller i kaffe, te og andre varme drikke. Vægten er 1/10 af sukker, eller 10 gange lettere. Det vil sige at 50 g sukker = 5 g Hermesetas drys-let. Eller Hermesetas Stevia Flydende der kan anvendes til kolde og varme drikke samt desserter, syltning, madlavning og bagning, hvor 1 tsk. Hermesetas Flydende = 10 tsk. sukker, eller sagt på en anden måde, at 10 dråber = 1 tsk. sukker. Også som sødetabletter til varme drikke som Hermesetas Stevia Tabletter, hvor 1 tablet svarer til 1 lille teske sukker i forhold til sødme. Hermesetas-produkter forhandles mange steder, og skulle derfor være til at få fat i.

På hjemmesiden Steviadanmark kan du finde tilsvarende produkter fra en lang række andre producenter end Hermesetas, men også opskrifter fra brugerne af hjemmesiden som f.eks. brownies og æblekage med Stevia. Eller hvad med en gang frisk frugt med Stevia-dip:

300 g skyr
100 g mascarpone
½ vaniljestang
1/3 tsk stevia
Valgfri frugt
Evt. kanel til drys (fra iFORM)

På nettet kan du finde mange opskrifter med Stevia, så der er bestemt mulighed for at få stillet den søde trang, uden at kroppen tilføres en masse sukker eller kunstige sødemidler.

 

Skrevet d. 24 april 2013