Gå til hovedindhold

Stenalderbrød

Spørgsmål

Jeg har fået en opskrift på stenalderbrød/boller, som indeholder lige dele mandler, valnødder, sesam, græskarkerner, solsikkekerner og hørfrø - lidt olie og en del æg. Brødet skal bage ca 45 min. ved 170 gr.

Umiddelbart tænkte jeg, at det var godt, da kerner og nødder jo indeholder mange gode olier. Mit spørgsmål er dog om disse olier ødelægges ved den lange bagetid, eller om der er andre forhold - udover det store kalorieindhold - jeg bør være opmærksom på?

Svar

Du har helt ret i at mandler, nødder og kerner indeholder de gode olier, de umættede fedtsyrer. Og det samme gør sig gældende for olien, som formodentlig er en god rapsolie eller olivenolie. Fedtsyrerne i olien kan godt tåle den lange bagetid, og det samme gør sig gældende for de naturligt forekommende olier i mandlerne, nødderne og kernerne.

Hørfrø, herunder hørfrøolie har fået en del opmærksomhed bl.a. på grund af frøenes høje indhold af de sundhedsfremmende umættede omega-3 fedtsyrer. Fødevarestyrelsen kom i 2008 med en advarsel omkring overdrevet indtag af hørfrø og solsikkekerner. Begge typer frø har et højt indhold af cadmium, der i store mængder kan skade nyrerne. Hørfrø indeholder tillige nogle naturlige giftstoffer, som kan omdannes til blåsyre. Især når frøene findeles. Noget tyder dog på, at der frigives færre giftstoffer, når frøene spises hele som i stenalderbrødet. Anbefalingen lyder på at spise 6 gram hørfrø pr. 100 gram brød, kun at bruge en lille smule som mysli og at spise varieret, også når det gælder brød og olier. Solsikkeolie og hørfrøolie kan dog anvendes som andre planteolier, da cadmium bliver i presseresten. Hvis du spiser normalt af brødet, det vil sige et par skiver eller 3 om dagen, er der ikke umiddelbart nogle problemer i forhold til hverken hørfrø eller solsikkekerner.

Der findes jo lidt forskellige opskrifter på stenalderbrød, men typisk indgår der omkring 5 æg. Æg har et relativt højt indhold af mættet fedt og specielt den umættede fedtsyre, der hedder arakidonsyre, som kun findes i animalske fødevarer. Der er måske en sammenhæng mellem indtaget at mættet fedt, arakidonsyre og forværring af sclerose, men det er på nuværende tidspunkt ikke bevist. Nogle mennesker med sclerose vælger derfor bl.a. kun at spise 2 æg om ugen. Hvis du gerne vil begrænse dit indtag af arakidonsyre fra brødet, kunne du prøve at erstatte f.eks. 2 - 3 af æggeblommerne med en kombination af lidt mere olie og rene æggehvider, da de ikke indeholder mættet fedt og arakidonsyre.

Men det er jo en afvejning af livskvalitet i forhold til en velfungerende opskrift på et velsmagende brød, der på mange måder er sundt for kroppen, og hvor mange restriktioner og forbud man har lyst til at lægge ned over sin kost på baggrund af nogle ernæringsmæssige overbevisninger, der ikke i skrivende stund er ordentligt videnskabeligt bevist.