Spiller vores søn os ud mod hinanden
d. 8 februar 2012

Min mand er diagnosticeret med sclerose, og vi har sammen en søn, der lige er fyldt 6 år. I sommer løftede min mand vores søn, og de væltede og slog begge hovedet ned i en stentrappe. Min mand har meget dårlig balance, og jeg har derfor sagt - i fælles samtale alle tre - at jeg ikke vil have, at vores søn hopper op på sin far, når han står op, og min mand skal ikke løfte vores søn.
Knus og kram er i sofaen!

Det har fungeret fint, indtil en konflikt, hvor knægten ikke ville høre efter sin far. Faren replicerede med at sige, at hvis han ikke fulgte med, inden der var talt til tre, ville han løfte ham væk. Hertil svarede vores søn "Mor har sagt, at det må du ikke". Øh! Hvad stiller vi op med den?
Fornemmelsen er jo, at han spiller os ud mod hinanden, og han udnytter sin fars svaghed. Eller tillægger jeg en 6-årig alt for mange motiver her?
Og hvordan undgår man lige, at fysisk overlegenhed overhovedet får en rolle i en situation, hvor et barn ikke vil følge med?

Det er nemt at sætte sig ind i den situation, du beskriver. Jeg synes, at du og din mand greb det godt an efter episoden i sommer ved at lave nogle regler, som skal forebygge en lignende episode, hvor én af dem kunne komme til skade. Og den samtale foregik i fællesskab mellem jer alle 3. – Og det har, som du skriver, åbenbart også  fungeret godt i lang tid.

Det er meget forståeligt, at du opfatter situationen for nylig, som om jeres søn spiller jer ud mod hinanden, og det gør han på sin vis også, men det er ikke for at udnytte sin fars svaghed – sclerosen.
Der tillægger du ham nok for mange motiver. Det er snarere en alderssvarende reaktion som led i at afprøve grænserne over for de voksne - eller fordi han har hørt og taget det til sig, som I sagde i sommer. Men I kan være opmærksomme på at tale mere som et ”vi” - du og din mand. Det vil give din mands ord mere vægt til at gøre sig gældende på en anden måde uden, at det udfordrer hans balance.

Kunne han f.eks. tage ham ved hånden og fjerne ham i stedet for at løfte? Og måske kan situationen løses uden, at den fysiske overlegenhed er nødvendig. For det er også spørgsmålet om at lære jeres søn i praksis at løse konflikter på en anden måde - ved at snakke med ham om de situationer, der opstår, finde kompromisser, indgå i dialog osv. På den måde kan I få sat de grænser, som jeres søn også har brug for uden at det bliver et spørgsmål om fysisk styrke. Og han vil opleve, at I er enige om, hvor grænsen går.

Skrevet d. 8 februar 2012