Spørgsmål til kostomlægning
d. 22 november 2009

Nu er jeg begyndt så småt på min MS-kostomlægning. Det tager tid at finde ud af alle de regler og må/må ikke med hensyn til kost og tilskud. Derfor har jeg lige nogle spørgsmål:

Kød: Vi spiser generelt meget hakket oksekød, da det er nemt, billigt og børnene elsker det. Hvor meget må jeg få af det?


Hvad med hakket kalv og flæsk til frikadeller og krebinetter?

Quorn: Har opdaget der findes Quorn. Hvor meget må man spise af det?

Tofuline og soyaprodukter: Er Tofulines produkter helt "lovlige"? De laver gode is, men må jeg godt få dem? Og må jeg for eksempel drikke alt det soyamælk jeg vil? Kan jeg lave risengrød på soyamælk og må jeg overhoved få risengrød?

Sukkererstatning: Jeg har noget Hermesetas sukkererstatning. Kan jeg sagtens bare bruge det, hvis jeg skal bage kager eller drysse på maden?

Fedtstof: Jeg bruger rapsolie til stegning. Hvor meget må man bruge? Har tendens til bare at "hælde på", for at maden ikke brænder fast og at den bliver gylden. Skal jeg bruge olivenolie istedet? Og hvad med , er det ok at stege i? Til at starte med, har jeg desuden skiftet Kærgården ud med Becel smørbart plantemargarine. Er det ok til morgenbollen?

Ost: Vi elsker friske mozzerella osteskiver med tomater. Må jeg gerne få det? Hvad med feta/salattern, som de nu kalder det?

Tilskud: Jeg er begyndt at tage Møllers med blåbærsmag, Livol megaB og Livol C syreneutrale vitaminpiller. Hvornår på dagen skal det forskellige tages? Tog det hele på en gang, en morgen, og så fik jeg det skidt i et par timer - har det en sammenhæng?

Kød: Alle mennesker rådes generelt til at spise max 300 gram "rødt kød", det vil sige kød fra firbenede dyr, pr. uge, hvis man vælger også at følge kostrådene fra en af de internationale organisationer vedrørende at nedsætte risici for kræft.

Mit forslag er, at man, heller ikke i forbindelse med sclerose, overstiger 300 gram rødt kød om ugen, det vil sige kød fra okse, svin og lam. Det er altid en god ide, at vælge magre udskæringer eller hakket kød med lavt fedtindhold. På den måde får du mindst mættet fedt i kosten og den laveste mængde af den fedtsyre, der heddder arachidonsyre og som også give inflammation(betændelsestilstand)

Quorn: Quorn er overvejende et vegetabilsk produkt fremstillet af en svamp, som er dyrket i store tanke, høstet og blandet med æggehvide. Produktet er derved ikke helt vegetarisk med har indhold af netop æggehvide. Der er som sådan ikke nogle begræsninger på, hvor meget du må spise af det, men jeg vil foreslå du lader det indgå i en varieret kost, hvor du spiser quorn 1-2 gange om ugen, i et ret med grønsager.

Tofuline og soyaprodukter: Tofuline er soyabaseret is. Som det fremgår af smagen, er produkterne meget søde - og sukker i kosten skal man reducere mest muligt. Mit råd vil være det kun bliver ved festlige lejligheder, du spiser Tofuline. Ellers vil frisk frugt være et bedre valg.

Hvis du ikke er overfølsom eller allergisk overfor soyaprodukter, kan du godt anvende soyamælksprodukter til for eksempel havregryn, müsli og eventuelt tage et glas soyamælk.

Voksne vil jeg generelt råde til at drikke vand, istedet for mælk og soyamælk. Det er muligt at drikke sig til ganske mange kalorier, hvilket for de fleste ikke er godt.

Det er muligt, at fremstille risengrød af soyamælk. Risengrød baseret på enten soyamælk eller på magre mælkeprodukter kan godt indgå i en afbalanceret MS-kost. Det afhænger naturligvis af hvor ofte retten spises.

Sukkererstatning: Min generelle holdning til sukker er, at det er en god ide at spise mindst muligt af det. Man har erfaret, at produkter hvor sukker erstattes af sødestoffer betyder at mennesker spiser mere af det eller af noget andet. Man får altså generelt ikke færre kalorier af at spise produkter med sødestoffer.

Det fornuftigste vil nok være, at spise mindre af det søde, både sukker og sødestoffer, og bruge modne frugter til at søde med i desserter, samt gradvist bage færre kager eller spise stadig mindre stykker af dem.

Fedtstof: Olivenolie er givetvis den olie, man har længst erfaring med, idet den er benyttet i tusindvis af år. Rapsolie er et langt nyere produkt i madlavningen. Olierne ligner dog hinanden meget og har begge et højt indhold af enkeltumættet fedtstof, der i undersøgelser tyder på har en slankende effekt. Så det er en god ide at benytte enkeltumættet olie.

Du kan jo lade smagen afgøre, hvilken olie du benytter. Flydende Becel har rapsolie som basis og derudover tilsat nogle emulgatorer, så den ikke sprøjter på panden, hvilket jo er en praktisk foranstaltning. Ved at spise smørbar Becel får du en bedre fedtsyrefordeling i kosten end ved at spise Kærgården.

Ost: Hvis du spiser mælkeprodukter, vil jeg foreslå dig, altid at vælge de magre mælkeprodukter, det vil sige max ca. 11% ost. Disse retningslinier gælder også Mozzerella og feta.

Kosttilskud: Kosttilskud skal som hovedregel tages sammen med mad. Spis noget af maden, tag vitaminpillerne og spis retten færdig. Start eventuelt med kun ét kosttilskud ad gangen over nogle dage, før du tager flere forskellige.

Vitaminpiller skal jo "fordøjes" af fordøjelsesvæskerne i maven og hvis du ikke samtidig spiser mad, kan det være årsagen til at du fik det skidt.

Nogle MS-ramte har sandsynligvis også nedsat evne til at danne for eksempel mavesyre, som følge af sclerosen.

Kosttilskuddene kan for eksempel også fordeles på flere måltider.

Skrevet d. 22 november 2009