Spørgsmål om arvelighed, fra kommende forældre
d. 26 januar 2010

Vi er kommende forældre (jeg skal føde ved kejsersnit om en måned). Jeg har sclerose på 7. år, hvorfor vi, hele tiden, spurgt om vores barn vil få sclerose.

Derfor spørger vi nu dig: Hvor stor er risikoen for, at vores barn udvikler sclerose?

Ingen, udover jeg selv, i min familie har sclerose og der er heller ikke sclerose i faderens familie.

Spørgsmålet om arvelighed, er ikke helt så enkelt at besvare. Årsagen til at man får sclerose er nemlig ikke kun arvelighed. Udover at man skal være født med genfejlen, skal der også nogle andre ikke-arvelige faktorer til, som vi endnu ikke kender. Vi ved at der er større risiko for at udvikle sclerose, når ens forældre har det, men vi ved også, at langt de fleste børn af forældre med sclerose, ikke udvikler sygdommen.

Sclerose-genfejlen er spredt på 10-15 forskellige gener - det vil sige, at man skal altså have fejlen på alle de gener, for at have større risiko. Hvis man så har fejlen på alle disse gener, skal der også nogle faktorer til i ens liv, som kan trigge sygdommen, så man får den.

Vi ved som sagt ikke hvad det er for faktorer, men visse infektionssygdomme, som for eksempel kyssesyge, mistænkes. Måske skal der endda mere end 1 ekstra faktor til. Når man kigger sådan på det, er det faktisk ret svært at få sclerose, og der skal rigtig mange forskellige ting til, før man kan få det.

Når man ikke har sclerose i familien, er ens risiko for at udvikle sygdommen ca. 0,3 - 0,5%. Når det så er sagt, ved vi, at der er øget risiko for et barn af forældre med sclerose. Hvis begge forældre har sclerose er risikoen for at barnet også får det ca. 10%. Men hvis kun den ene forælder har det falder risikoen drastisk, til ca. 1-3%.

I nogle undersøgelser taler man om, at risikoen er 7 gange højere end for resten af befolkningen, og nogle undersøgelser siger helt op til 20-30 gange højere. Det lyder meget voldsomt, men tænk på at det er 20 ganget med et meget lille tal, så tallet bliver stadig meget lille.

Nogle andre undersøgelser viser også at risikoen er ret lille. For eksmepel kan man se, at hvis man har en enægget tvilling med sclerose, er ens risiko for at udvikle sclerose kun 25%. Jeg siger "kun", for det er faktisk ikke en særlig høj risiko, når man tænker på at enæggede tvillinger har fuldstændig ens gener. Det viser også, at det ikke kun er generne og arvelighed, der spiller en rolle, men at der også skal andre faktorer til.

Så kort sagt: For børn uden sclerose i familien er risikoen for at udvikle sclerose ca. 0,3 - 0,5%. For børn, hvis ene forælder har sclerose, er risikoen for at udvikle sygdommen ca. 1-3%.

Husk på at en risiko på 1-3% også betyder, at der er 97-99% sandsynlighed for, at man ikke får sclerose.

Skrevet d. 26 januar 2010