Gå til hovedindhold

Smoothie

Spørgsmål
Jeg er begyndt at lave smoothies, og bruger i den forbindelse økologiske mælkeprodukter med 0,5 procent fedt - er det ok? Derudover er jeg i tvivl om der er nogle grøntsager og frugt man skal passe på med at få for meget af, som for eksempel spinat?
Svar

Smoothies kan netop være dejlige som mellemmåltider, til at afveksle med til morgenmad, og kan også i travle situationer udgøre et hovedmåltid. Desuden kan smoothies jo suppleres med mange forskellige ingredienser, så de blandt andet ved undervægt kan give ekstra næring, ved for eksempel at indeholde ekstra protein.

Mælkeprodukter med 0,5 % fedt giver 0,5 g fedt/100 g, eller ved 3 dl dagligt til smoothie 1,5 g fedt fra mælkefedtet. Hvis du bruger i alt ½ l af denne type mælkeprodukt dagligt, får du 2,5 g fedt fra mælkefedt. Regnet i mættet fedt, er godt og vel det halve mættet fedt - det vil sige maximalt 1,3 g mættet fedt. Det betragtes som OK at få op til 10-15 g mættet fedt dagligt. Du vil givetvis også få noget mættet fedt fra andre dele af kosten.

Der er nogle pressemeddelelser fra en undersøgelse finansieret i høj grad af EU, hvor sammenligninger af konventionelt dyrkede og økologisk dyrkede afgrøder viser et højere indhold af antioxidanter i de økologiske afgrøder. I pressemeddelelsen angives det, at for økologisk mælk sammenlignet med konventionel mælk, er forskellene i antioxidanter 80 % til fordel for den økologiske mælk. Det er ikke nærmere angivet hvilke antioxidanter, man har målt på. Oplysninger stammer fra presseoplysninger i 30. Oktober 2007.

Generelt kan man sige, at med mindre særlige forhold gør sig gældende, er der som sådan ikke nogle frugter og grønsager, du skal passe på med at spise. De frugter, der er mest velegnede til smoothies, er frugter der kan blendes, og dermed blive nærmest cremede i konsistensen. Mørke bær som solbær, brombær og blåbær indeholder mange antioxidanter, som anses som gavnlige i en sund kost. Andre bær, som hindbær og jordbær kan naturligvis også benyttes.

Banan er god til at give sødme og samtidig en cremet konsistens. Ofte er ½ banan nok. Vanillepulver, økologisk fra Urtekram, er også god til at give en sødme. Umodne bananer indeholder oxalsyre, sådan som det også er tilfældet for rabarber og spinat. Brug generelt moden frugt, som også har en bedre smag, idet det søde simpelthen træder tydeligere frem i forhold til det sure i frugten.