Smerter i benene

Jeg er pige på 31 som fik sclerose i 2014. Min problem er at det sidder i mine fødder og knæer. Mine fødder brænder, kramper og trækker op i benene, nogle gang gør de også ondt at gå på, kan overhovedet ikke gå uden sko, og så gøre det mega ondt at stå på bare fødder, især når jeg sidder stille og skal til at gå i seng. Vil bare høre, om der virkelig ikke er noget, man kan gøre, har prøvet Saroten, Tegretol, Gabapentin unden effekt. Har været på Lyrica i noget tid som har haft lidt effekt, men de sidste 3 uger er det blevet værre, har fået at vide at der ikke er mere, man kan gøre. Kan det være rigtigt, at jeg bare skal leve med de smerter? Kan man virkelig ikke hjælp mig, så hverdagen bliver bedre uden smerter?

Det lyder meget ubehageligt. Jeg hørte om en lignende patient i går, som efter at have prøvet de samme præparater havde været på en smerteklinik, og de havde også prøvet Lamotrigen, medicin mod epilepsi, desværre også uden effekt. Kort sagt er der to hovedgrupper af medicin man afprøver til såkaldte neurogene (nerve) smerter: Medicin udviklet til depression (f.eks. Saroten, Imipramin) og medicin udviklet til epilepsi (f.eks. Tegretol, Gabapentin, Lyrics og Lamotrigen).

Du har ikke prøvet sidstnævnte 2, men Tegretol og Trileptal minder meget om hinanden, hvilket nok mindsker håbet om bedre effekt end Tegretol, men der er chance for færre bivirkninger. Som 3. kategori af medicin kan man, når alt andet er afprøvet mod neurogene smerter ved sclerose, prøve Marinol "hashtabletter". Prøv at tale med din neurolog om mulighederne for at afprøve det. Der skal en udleveringstilladelse til.

Du skriver, at det er blevet værre i de sidste 3 uger. Man kunne mistænke et attak, og så vil Medrolbehandling evt. komme på tale, men det er sent i forløbet af et evt. attak. Har du fået MR scannet rygmarven på et tidspunkt, for at se om der er læsion der forklarer smerterne? Ellers kunne man foreslå det. Også om der er noget nytilkomment. Det vil en neurologisk undersøgelse kunne give et hint om.
 

Skrevet d. 2 september 2015