Smertefuldt attak
d. 22 november 2009

jeg har haft sclerose siden september 2008 og tager Avonex.

Mit spørgsmål lyder: Jeg lider af meget brændende fødder, hvilket betyder at jeg dårligt kan havde sko på mere og ligeledes har problemer med at gå efter et par timer, da smerten er så voldsom. Først troede jeg det bare hård hud, hvorpå jeg gik til den med en fil. Det resulterde så i at jeg nu har fået et nyt attak, med forstyrrelser i begge ben og hele vejen op til armenen.

Hvad skyldes disse brændende fødder? Kan jeg havde provokeret nervebanerne ved at file på fødderne? Hvad kan jeg gøre ved det?

Det fylder rigtig meget, både energi- og humørmæssigt.

 


Jeg tror det er helt tilfældigt, at dit attak er blevet forværret efter du filede på fødderne. Man kan ikke fremprovokere et attak, ved at stimulere nervebanerne i huden, så det behøves du ikke spekulere mere over.

Da det lyder som om at du har ganske svære smerter efter attakket, kan man overveje om du skal have attakbehandling. Dette bør du afklare med din skleroseklinik snarest muligt. Du kan læse mere om behandlingen i et andet svar, her fra hjemmesiden:

http://temp.scleroseforeningen.dk/Sp%C3%B8rgepanel/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l%20og%20svar/L%C3%A6ger/Medicinsk%20behandling/Attakbehandling%20hvorn%C3%A5r.aspx.

Desuden er der mulighed for at dæmpe smerterne med en række forskellige behandlinger, hvor jeg uniddelbart vil foreslå Gabapentin. Du kan også læse mere om dette et andet sted her på hjemmesiden:

http://temp.scleroseforeningen.dk/Sp%C3%B8rgepanel/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l%20og%20svar/L%C3%A6ger/Smerter%20og%20f%C3%B8leforstyrrelser/Behandling%20af%20smerter.aspx.

Skrevet d. 22 november 2009