Småkager
d. 23 juni 2010

Jeg står og skal bruge nogen opskrifter på småkager, men kan ikke finde nogen i de bøger jeg har fra Scleroseforeningen.

Hvordan kan dette være? Og kan du evt. anbefale en opskrift eller andet, hvis det nu skal være?

Grundene til at småkager ikke nævnes, skyldes at det er vanskeligt at fremstille småkager med lavt sukkerindhold og stadig bevare den ønskede smag. Sukker ved man nu virker inflammatorisk, det vil sige betændelsesfremmende, så her er årsagen.

Nu skal kosten jo ses i en sammenhæng, så muligheden med småkager er jo at vælge at servere eller selv at fremstille den småkage, man synes om og så spise småkager i begrænset mængde. På den måde bliver der stadig plads til overvejende at få den sunde kost.

Hvis du kunne overveje alternativer til småkager, så findes der i kogebogen "Køkkenrevolution på høje hæle" af Oscar Umahro Cadogan, en opskrift på uhyrligt gode konfektkugler, hvor hovedingrediensen er dadler og krydderier, samt figner i grøn telage, som også indeholder en række krydderier. Bogen kan købes i boghandlen eller lånes på biblioteket.

Skrevet d. 23 juni 2010