Skift til tabletbehandling
d. 20 marts 2014

Min datter har fået stillet diagnosen MS og har i nu en måned taget indsprøjtninger (Avonex) Det giver nogle slemme bivirkninger, og efter denne første måned betyder det stadig, at hun er syg i næsten 2 døgn efter indsprøjtningen. For øjeblikket har hun en daglig kamp for at holde på sit job. Nu har jeg læst meget om en ny pille, der er kommet på markedet, der kan erstatte sprøjten og med færre bivirkninger. Er der håb om, at da indsprøjtninger giver en masse bivirkninger, kan man istedet går over til denne nye pille, da hun stadig har ret slemme bivirkninger af indsprøjtningerne Så vidt jeg er informeret, er der nu læger der udleverer denne medicin, selv om den endelige behandlingsvejledning ikke er på plads endnu pga. en manglende formand i et udvalg.

Der er allerede en tablet på markedet, Aubagio, der kan ordineres som førstevalg til behandling af MS, på linje med beta-interferon (f.eks. Avonex) og Copaxone. Din datter kan derfor skifte direkte til Aubagio, hvis hun har uacceptable bivirkninger på Avonex. En anden tablet, Tecfidera, er også godkendt og forventes at blive frigivet til førstevalgsbehandling indenfor nogle måneder. Vi ved dog endnu ikke, om Lægemiddelstyrelsen begrænser ordinationen af dette præparat, men Tecfidera kan bruges på nuværende tidspunkt, hvis særlige forhold gør sig gældende.

Skrevet d. 20 marts 2014