Skal jeg lade mig vaccinere?
d. 10 januar 2010

Jeg er usikker på om jeg skal lade mig vaccinere mod H1N1.

Jeg har nu over 11 dage sprøjtet mig med Extavia mod MS. Før da, havde jeg ingen sygdomsproblemer, udover nogle smerter i og problemer med styring af mit venstre ben. Nu har jeg imidlertid bivirkninger i form af; kuldegysninger, svedeture, muskelsmerter, smerter i ryggen samt en følelse af solbrændthed på hele ryggen.

Jeg var hos lægen vedrørende rygsmerterne. Han konstaterede at det var muskelsmerter.Af medicin tager jeg kun, udover Extavia, Simtastatin 20 mg mod kolesterol. Jeg står som diabetiker men tager ikke medicin derfor, idet jeg fint kan holde mit blodsukker ved sund kost og motion.

Alså mit spørgsmål: Da jeg inden påbegyndelsen med Extavia ikke havde sygdomsproblemer, behøver jeg så H1N1 vaccine? Jeg er allerede vaccineret mod den almindelige influenza.

Det lyder som om du har nogle voldsomme bivirkninger af Extavia. Det er ikke ualmindeligt, og heldigvis plejer det at aftage, når du har været i behandling i længere tid. Det er uden betydning i forhold til vaccinationen.

Jeg synes du skal læse vedhæftede artikel, http://212.97.129.139/da/Service/2009/Ny-melding-om-influenzavaccine.aspx, og sammen med din praktiserende læge bestemme, om du skal vaccineres eller ej.

Skrevet d. 10 januar 2010