Skader Tysabri fosteret
d. 22 november 2009

Jeg skriver til dig, da jeg lige har fundet ud af at jeg er gravid. Jeg er ca. 5 uger henne, regnet fra SM. Jeg har fået Tysabri i 2 år, og det er netop grundet den medicin jeg får, at jeg skriver.

Jeg blev gravid ca. d. 9 juli og fik Tysabri-infusion d. 20 juli. Samtidig har jeg fået Modiodal, 1-2 tabletter. pr. dag, mod træthed.

Jeg er meget i tvivl, om hvorvidt medicinen har skadet embryonet. Jeg ved derfor heller ikke om jeg skal vælge at afbryde graviditeten, på grund af medicinens eventuelle påvirkning af embryonet.

Er der nogle tests der kan foretages tidligt i graviditeten, som kan påvise eventuelle påvirkninger på embryonet?

Jeg har stoppet brugen af Modiodal og Tysabri skal jeg selvfølgelig heller ikke have mere.

 


Der er ingen grund til at tro, at Tysabribehandlingen har skadet dit foster. Under de grundige medicinafprøvninger af Tysabri, der er lavet på dyr, er der ikke set fosterskader. Det er heller ikke tilfældet hos de fostre hvor moderen har fået Tysabri ved undfangelsen og de børn der hidtil er blevet født, hvor moderen har fået Tysabri, har været sunde og raske.

Jeg synes derfor, at du skal slippe dine bekymringer og i stedet glæde dig over din graviditet.

Skrevet d. 22 november 2009