Selskabsforskelle i vurdering af méngrad
d. 6 april 2014

I forbindelse med et busuheld kom jeg til skade med min nakke og lænd, idet jeg blev ramt af rejselederen, da bussen bremsede hårdt op. Min el-kørestol blev kraftigt beskadiget, og jeg fik et vrid i nakke og lænd, da den uheldige rejseleder faldt ind over stolen. Efter neurokirurgisk undersøgelse vurderede busselskabets forsikringsselskab, at jeg var berettiget til erstatning efter en méngrad på 8 %. Erstatningen er udbetalt.

Min egen fritidsulykkesforsikring mener efterfølgende ikke, at jeg er berettiget til erstatning, da scannngen viser tegn på slidgigt i de ramte områder. Sagen er, at jeg efter uheldet måtte behandles med såvel morfinplastre som fysioterapi for blot at kunne fungere med de begrænsninger, som sclerosen nu engang giver. Sclerosen er klart forværret efter uheldet. Mit forsikringsselskab har sendt afgørelsen til udtalelse hos Arbejdskadestyrelsen, fordi jeg ikke er enig i deres afgørelse. Kan jeg forlange aktindsigt, da jeg ikke er sikker på, at alle oplysninger er tilgået styrelsen, bl.a. billeder af den ødelagte el-kørestol? Hvor skal jeg henvende mig for evt. at få aktindsigt? Hvor lang tid tager behandlingen i Styrelsen? Jeg finder det ejendommeligt, at to selskaber kan vurdere så forskelligt.

Det at dit forsikringsselskab sender sagen til Arbejdsskadestyrelsen, gør at du gerne skulle få en uvildig afklaring af din méngrad, hvis du er i tvivl om alle informationer er videregivet til Arbejdsskadestyrelsen, kan du enten tage fat i dit forsikringsselskab, og udbede dig kopi af det der er sendt til Arbejdsskadestyrelsen eller kontakte Arbejdsskadestyrelsen direkte. Du kan godt få aktindsigt.

Behandlingstiden i Arbejdskadestyrelsen kan godt tage tid, men ventetiden varierer løbende. Vil anbefale dig at kontakte Arbejdsskadestyrelsen for nærmere information.

Skrevet d. 6 april 2014