Gå til hovedindhold

Sclerose-attakker eller bivirkning af antidepressiv medicin

Spørgsmål

Mit spørgsmål handler bl.a. om psykofarmaka, Venlafaxin. Indeholder disse piller stoffer som kan give nogle føleforstyrrelser, der kunne forveksles med MS attakker?

Jeg blev i juni 2005 diagnostiseret med Dissemineret Sclerose. Forud for den diagnose - tog min søster sit eget liv, og jeg var naturligvis i dyb sorg, og blev ramt af voldsom forkølelse som ikke gik væk før efter 3 måneder. Derudover blev jeg samtidig ramt af "føleforstyrrelser" i den højre del af ansigtet og højre del af bentøjet. Min balance, styring og kraft fejlede ingenting blot underlige fornemmelser i ansigt og ben. Det gik i sig selv uden nogen form for medicinsk behandling, efter 2 måneder. Jeg kom på psykiaterens opfordring på lykkepillen Cipralex. Det afhjalp min nedtrygthed, og hjalp mig ud af det store sorte hul, det var at miste min søster til selvmord.

I 2008 blev jeg igen ramt at samme form for "føleforstyrrelser" dog kun i højre arm. Det gik også i sig selv efter et par måneder. Nu er jeg så ramt igen, på samme måde føleforstyrrelser i begge fødder, lidt i højre arm. Før jeg fik disse føleforstyrrelser, har jeg slet ikke mærket noget til min diagnose, siden 2008. Livet var godt, havde en fast stilling, havde glemt alt om min sclerose diagnose, og tænkte sommetider at jeg måske var fejldiagnostiseret. Det tænker jeg stadig. Kan mine føleforstyrrelser være forårsaget af noget andet end sclerose?

Jeg har taget Venlafaxin pga. tilbagevendende depressioner siden 2010, og er uheldigvis i gang med en seponering, da jeg får de her føleforstyrrelser. Hvad gør de her piller (Venlafaxin) ved hjernen og nerverne? Har hørt om nogle MS patienter der får antidepressiva - hvorfor får de det?
Håber I kan svare på nogle af alle mine spørgsmål og evt. guide mig videre.

Svar

Tak for dine spørgsmål om Sclerose, antidepressiva og føleforstyrrelser.
Din sclerose blev diagnosticeret i 2005. Det lyder som om dine attakker har været forbigående. Mon du stadig har kontakt med neurologisk ambulatorium?  Du har i perioder taget Venlafaxin mod depression. Dit hovedspørgsmål drejer sig om føleforstyrrelser, især i ansigt og benene. Det lyder som om de er forbigående og går i sig selv igen efter nogle måneder.

Hos 1 - 10% af patienter i Venlafaxin-behandling ses føleforstyrrelser. Denne bivirkning kan forveksles med sclerose-attakker, som du også selv er inde på. P.t. er du i gang med seponering af Venlafaxin. Det er vigtigt, at det foregår langsomt over et par måneder, for at undgå det der hedder seponeringssymptomer. Derfor bør seponeringen foregå under speciallæges vejledning. Med hensyn til føleforstyrrelserne bør du genoptage kontakten med den neurolog/neurologisk ambulatorium, der undersøgte og behandlede dig tilbage i 2005 for at få et kvalificeret bud på føleforstyrrelsernes årsag.

I øvrigt har antidepressiv medicin hjulpet mange sclerose-patienter, der i forløbet udvikler depression. Langt de fleste har tålt medicinen godt.
Jeg håber, at disse linier kan guide dig videre i dit liv.