Søvnbesvær ved Methotrexatebehandling
d. 3 juni 2010

Jeg får Methotrexate 2,5 mg. I den forbindelse vil jeg gerne høre, om det kan være grunden til, at jeg har svært ved at sove uden brug af sovepiller?

Jeg har fået medicinen i ca. 3 år og har sovet dårligt lige siden.

Methotrexate er kemoterapi og bruges somme tider til lavdosis tabletbehandling af progressiv dissemineret sclerose. Behandlingen har ingen kendt indflydelse på søvnmønstret og burde derfor ikke give dig søvnbesvær.

Sygdomsprocesserne ved sklerose kan imidlertid påvirke søvnkvaliteten og give anledning til søvnbesvær.

Du kan forsøge at optimere din søvn ved for eksempel at leve regelmæssigt, spise sundt og ikke drikke kaffe eller te om aftenen, tilpasse søvnens længde og sørge for at få motioneret så meget du kan.

Psykiske faktorer, som depression, stress og bekymring er ofte en vigtig årsag til søvnbesvær hos mennesker med sclerose, og du bør overveje om du skal drøfte sagen med en psykiater.

Under alle omstændigheder er det noget du skal nævne for din neurolog i skleroseklinikken, så du kan få den bedste rådgivning om problemet.

Skrevet d. 3 juni 2010