Særlig indretning
d. 10 juni 2012

Min søn har handicapbil. Jeg har nedsat kraft i bl.a. venstre side, der gør det svært for mig at betjene bilen. Jeg har fået kørekortkrav, hvor en betingelse bl.a. er automatgear. Kommunen har bevilget førtidig udskiftning af bil pga. dette.

I den bil der er anbefalet mangler der flere ting i forhold til den nuværende bil. Der er ingen radio monteret i bilen. Radioen bruger vi meget for at holde os orienteret omkring trafikken. Der er kun sommerdæk på bilen. Vi har vinterdæk til den nuværende, hvilket vi ikke vil undvære taget bilens størrelse i betragtning. Der er kun plads til familiens 4 medlemmer. Der er ikke plads til min søns hjælper, som vi ofte har med på tur, besøg og ferier. Der er ikke monteret fast hængertræk. På nuværende handicapbil har vi hængertræk, der bliver brugt ca. en gang ugentligt. Familien har kun handicapbilen.

Vores oprindelige bil - som var gammel - måtte vi skille os af med, da vi fik bevilget handicapbilen, men den havde ovennævnte ting monteret. Kommunen mener, at vi selv skal betale reetablering af disse ting i den kommende bil. Men er det ret og rimeligt?
Findes der slet ingen retningslinier omkring dette, og findes der et lovmæssigt grundlag, der tillader en sådan forringelse af eksisterende udstyr i kommende bil?

Jeg forstår det sådan, at din søn (under 18 år) er bevilget støtte til bil og den tidligere handicapbil, som blev bevilget, var en brugt bil (under 2 år gammel), hvor der var radio og hængertræk.

Der er nu bevilget førtidig udskiftning til en fabriksny bil, som tilgodeser dig som chauffør med den særlige indretning, som er krævet i dit kørekort. Særlig indretning kan bevilges, når politiet har stillet krav herom, eller når det drejer sig om helbredsforhold, der taler for det. Her taler vi om fx smertetilstand eller skånehensyn. Ligeledes kan der gives tilskud til særlig indretning, som handler om placering i bilen (sæde, slisker, kran eller lign) . Der er ikke i bestemmelserne taget hensyn til radio, dæk eller hængertræk.

Hvorvidt det er muligt at give tilskud til disse ting gennem merudgiftsreglerne for din søn, kan jeg ikke udtale mig om, men vil anbefale dig, at kontakte sagsbehandleren herom. Det er som udgangspunkt ikke forhold, der skal løses gennem reglerne om støtte til bil. Normal praksis omkring sæder i bilen er, at der skal være plads til 2 personer udover fører og passagersæde. Hvis der er behov for yderligere vil det også bero på en vurdering efter merudgiftsreglerne.

Skrevet d. 10 juni 2012