Rygmarvsbetændelse eller MS
d. 31 januar 2011

Min mand fik i april 2005, i løbet af et par uger, føleforstyrrelser i stort set hele kroppen, med sviende prikkende og brændende fornemmelser, fik svært ved at gå, fik fornemmelsen af at huden var for lille (strammede), fik fornemmelsen af at gå på vat og slutteligt fik han svært ved at mærke når han skulle på toilettet.

Dengang stillede man diagnosen . Scanning viste en enkelt plet og der var oliglokonale bånd i rygmaven.

Nu har han så haft en tur mere, igennem de sidste 4 uger. Dog ikke med så voldsomme symptomer som sidst. Denne gang fandt man så bittesmå spor af varicella virus i rygmarven og han blev uden virkning behandlet med aciclovir-iv i 10 dage, på trods af at man mente det var spor af en gammel virus. Der er også denne gang fundet oliglokonale bånd i rygmarven og denne gang har lægerne så stillet diagnosen .

Jeg har læst en del om sclerose og finder det underligt at man efter 2 gange stadig ikke kan komme med en diagnose på sclerose, når alle de symptomer han har, synes at være symptomer på dette.

Jeg ved godt at der er mange fælles symptomer på neurologiske lidelser, men jeg synes vi mangler et klart svar. Derfor: Skal vi bede om en second opinion på et andet sygehus, eller skal vi bare vente på at se om han bliver syg igen?

Vi havde indstillet og forberedt os på at vi ville få at vide, at han havde sklerose, men jeg synes vi sidder tilbage med flere spørgsmål end svar. Er det ikke sclerose der ligger nærmest med de symptomer og de fund man har gjort i diverse undersøgelser?

Det er nu næsten 5 uger siden det hele startede igen og der er ikke den store bedring.

Jeg kan desværre ikke sige noget konkret om din mands sygdom. Generelt kan jeg oplyse, at hvis man har haft et tilfælde med neurologiske symptomer, som er typiske for dissemineret sclerose og undersøgelsesresultater (MR, rygmarvsvæske og neurofysiologi) også viser tegn på sclerose, stiller man diagnosen CIS.

Det kan på dansk oversættes til klinisk isoleret syndrom og er en betegnelse for det første formodede angreb (attak) af sclerose. CIS kaldes derfor ofte et "forstadie" til sclerose, men diagnosen kan dog ikke stilles med sikkerhed, før man har haft mindst to sikre attakker, eller at der er set udvikling af nye plak på en ny MR-scanning.

I din mands tilfælde kan man derfor anbefale, at der foretages ny MR-scanning, hvis man ønsker at foretage yderligere undersøgelser for MS.

Skrevet d. 31 januar 2011