Reduceret Gilenyadosis

Jeg er på Gilenya og har talt med min neurolog om at gå ned i dosis. Er der risiko for, at man kan få et alvorligt rebound syndrom, hvis man går ned på halv dosis? Hvor stor er risikoen for, at man får et alvorligt rebound syndrom, hvis man stopper med Gileny helt? Er man i princippet tvunget til at blive på anden valgsbehandling resten af livet, når man først er startet?

Gilenya gives ikke i halve doser, og dosisændring sker kun yderst sjældent, f.eks. ved for lavt antal af hvide blodceller. Vi ved intet om Gilenyas effekt ved reduceret dosis, og det er sandsynligvis spild af medicin og øget risiko for sygdomsforværring, at fortsætte behandling på den måde.

Der er beskrivelser af rebound fænomen (forværring af MS efter behandlingspause/ophør), men jeg har ikke hørt om det efter dosisreduktion. Ved behandlingsophør er det derfor vigtigt, at erstatte Gilenya med anden effektiv behandling, for at undgå opblussen i sclerosen. Hvis man har en aktiv MS, som kræver mere effektiv behandling i form af 2. linje præparat, som Gilenya, vil man ved behandlingsskift, også være nødsaget til, at vælge 2. linje præparat eller anden mere effektiv behandling.

Skrevet d. 5 maj 2016