Rødbede som energi-booster
d. 25 december 2013

Jeg mærker primært til sklerosen i form af fatigue, og det har været gennemgående i de ca. 3 år, der er gået siden jeg fik det attak, der førte til diagnosen. Jeg har været igennem sklerose-diæten, men måtte opgive, da det ødelagde min livskvalitet, men har taget nogle ting med derfra, så jeg spiser begrænset af visse fødevarer og mere at det grove og grønne. Jeg har pt. ingen fysiske begrænsninger, så jeg løber og går tur flere gange dagligt med min hund, og har stående arbejde.

Set sådan helt overordnet har der dog ikke været de store forandringer i min livsstil de sidste 3 år. Jeg når desværre ikke dagligt op på Sundhedsstyrelsens anbefalinger om frugt og grønt, og har ledt efter måder, jeg kunne øge indtaget. For noget tid siden blev jeg gjort bekendt med, at mit løb kunne forbedres ved at begynde at drikke rødbedejuice. Det skulle hjælpe med at løbe både hurtigere og længere, men uden at der nogen steder har stået, hvad det er, der virker. Men jeg har for nyligt indkøbt en slow juicer, så jeg på den måde kunne hjælpe med at få de gode ting fra frugt og grønt (og jo, det er lidt at snyde, men alternativet er dog nok at jeg så ikke får tilstrækkeligt). Jeg har nu været i gang ca. 3 uger, og har oplevet en positiv bivirkning, som ikke kan være placebo, da jeg ikke har hørt/læst om det.

Min første juice var ren rødbede. Jeg var afmattet, lidt træt som jeg normalt er om eftermiddagen. Jeg smagte på juicen og syntes det var så lækkert, at jeg drak 2 glas (ca. ½ liter). Og her kommer det mest besynderlige så: ca. 15 min efter var det som om, jeg vågnede fuldstændigt op, og havde en energi uden lige resten af dagen. Og nu flere uger senere kan jeg konstatere, at virkningen bliver ved! Jeg har drukket hjemmelavet juice dagligt, dog ikke helt frisk, da rengøringen tager tid, så jeg laver til nogle dage. Jeg er begyndt at blande andet grønt og frugt i, så der er variation, men der er rødbede i det hele. Drikker kun 1 glas dagligt. Jeg har læst om nitrat som et muligt virkemiddel, men kunne godt tænke mig en god forklaring på, hvad der muligvis sker i min krop. Jeg har ikke konstateret bedre løb, men har meget mere energi nu end jeg har haft de sidste år. Det er lettere at komme ud af sengen, jeg gaber ikke ved 14-15 tiden, føler mig ikke udmattet sidst på dagen osv. Kan I give en fysiologisk forklaring på min erfaring?

Det er meget in at udnævne bestemte typer frugt eller grønt til såkaldte ”power foods”, der kan hjælpe på alt lige fra intelligensen til en slankere talje. Ofte mangler der videnskabeligt bevis for, at disse påstande rent faktisk er korrekte. Alle ernæringseksperter er enige om at grøntsager, specielt de grove hvor rødbederne hører til, er sundhedsfremmende, og derfor er en meget vigtig del af vores kost. Og de fleste eksperter kan også blive enige om, at frugt bestemt også indtager en vigtig rolle i vores kost. Det er også baggrunden for, at Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi dagligt spiser det der svarer til ca. 600 g grønsager og frugt, hvoraf mindst halvdelen skal være grønsager. Og rødbeder er en rigtig sund rodfrugt, der har et pænt indhold af kostfibre og en lang række vitaminer og mineraler som f.eks. kalium, jern, vitamin C samt B-vitaminet, folacin. Alle grøntsager indeholder nitrat, men rødbede har et højt indhold: 2600 mg per kg frisk rødbede. Du er bestemt ikke den eneste der oplever, at det kan være svært at komme helt op på 600 g grønt og frugt hver dag, og så er hjemmelavet juice baseret primært på grøntsager og suppleret med frugt et godt supplement. Frisklavet juice er det bedste, da nogle af de sunde næringsstoffer i grøntsager og frugt f.eks. kan reagere med ilten i luften, og dermed miste en del af deres værdi for kroppen. Men der er stadigvæk masser af sundhed at hente, selvom juicen har stået lidt i køleskabet.

Det er lige præcis nitraten, der får meget opmærksomhed i forhold til den mulige præstationsfremmede effekt ved at indtage rødbeder. Et stort indtag af nitrat skulle kunne øge sprintkapacitet, udholdenhed og generelt den samlede præstation. Der er udført en række forsøg, både i udlandet og i Danmark, hvor man har kigget på effekten af et øget nitratindtag fra eksempelvis rødbeder og en øget præstation hos bl.a. maratonløbere, elitecyklister, motionsløbere og utrænede forsøgspersoner. Nogle studier viser, at der ikke er nogen effekt på præstationen, men faktisk viser de fleste studier en lille forbedring af præstationen, hvis man indtager rødbede daglig i nogle dage inden man skal præstere, eller lige inden præstationen. Specielt motionister og veltrænede amatører kan have gavn af at indtage et tilskud af nitrat i form af f.eks. rødbede forud for træning eller et løb. Elitesportsudøvere oplevede ikke den samme positive effekt. Samlet set er der tale om en beskeden præstationsfremmede effekt, hvis man er motionist eller veltrænet amatør. Hvor meget nitrat skal der så til? I de studier jeg har kigget på varierer nitrattilskuddet fra ca. 300 mg til ca. 1300 mg om dagen, uden at der faktisk er en tydelig sammenhæng mellem de mængder nitrat forsøgspersonerne har indtaget og effekten på præstationsevnen. Som udgangspunkt vil jeg altid anbefale, at man får eksempelvis vitaminer, mineraler eller i dette tilfælde nitrat fra fødevarer, og ikke fra et kosttilskud. Der kan være situationer, hvor dette ikke kan lade sig gøre, men som udgangspunkt opnår man bedre resultater for kroppen ved at få næringsstofferne fra den naturlige kost, da man derved får alle de sunde stoffer, som fødevarerne indeholder. Rødbede kan indtages på alle måder - frisk i juice og salater eller som bagte m.m.

Den fysiologiske effekt af et nitrattilskud på præstationsevnen er endnu ikke helt klarlagt. I kroppen omdannes nitrat (NO3) til nitrit og efterfølgende til nitrogenoxid (NO). Nitrogenoxid er et rigtigt interessant stof, der har mange funktioner i kroppen og som formodentlig også er ansvarlig for, at nitratindtag kan have en positiv effekt på præstationsevnen. Nitrogenoxid kan dannes ud fra nitrat i kosten eller fra et tilskud, men dannes også af kroppen selv ved hjælp af enzymet nitrogenoxidsyntase (NOS). Hvordan nitrogenoxid måske kan øge vores udholdenhed og generelle præstation, ved forskerne ikke helt endnu. Men en forklaring er måske, at en høj koncentration af nitrogenoxid gør, at iltforbruget i musklerne falder. Samtidig har nitrogenoxid formodentlig en positiv indvirkning på kraftudvikling i musklen, når den arbejder. Sidst men ikke mindst udvider nitrogenoxid blodkarrene (virker vasodilaterende), hvilket øger blodforsyningen til de arbejdende muskler. Jo mere blod der føres til musklerne, jo mere ilt modtager muskelceller, og jo hårdere og længere kan de arbejde. At du ikke umiddelbart oplever en forbedring af dit løb, er ikke det samme som, at du ikke oplever de mulige positive indvirkninger, som nitrogenoxid har på musklerne. Når du oplever generelt at have mere energi i løbet af dagen, kan dette måske netop skyldes, at dine muskler kan arbejde en smule mere effektivt. Jeg kan altså ikke give dig et helt konkret videnskabeligt bevis på, at det hænger sådan sammen, da forskningen på området indtil videre kun kan pege på nogle mulige hypoteser/sammenhænge. Men det kan bestemt heller ikke afvises, at det er dine sunde juicer, der giver dig mere energi.
 

Skrevet d. 25 december 2013