Presser jeg mig selv for hårdt fysisk
d. 2 august 2013

Jeg har fået diagnosen i oktober sidste år. Mine gener er at hvis jeg går for langt slæber jeg på det ene ben. Jeg har svært ved at vide, hvor langt jeg kan gå, og derfor begynder jeg så at trække på det ene ben og slingre. Jeg genvinder balancen og slæber næsten ikke på benet efter lang tids hvilen. Da jeg blev diagnosticeret kunne jeg gå ca. 3 km inden det gik galt, men nu er det kun ca. 1 km.

Jeg er normalvægtig og træner flittig program hos fysioterapeut, cykler 15 km om dagen men slinger noget, når jeg står af cyklen. Jeg genvinder også her kræfterne efter nogen tids hvile. Jeg er netop kommet hjem fra sommerferie, hvor jeg har presset mig til det yderste med at gå, og nu har jeg rigtig meget snurren i fødder, ben, arme og hænder - så er i tvivl om det er dumt at presse mig selv så hårdt. Det er svært for mig at lade være, da jeg altid har været meget fysisk aktiv. Håber på svar der kan hjælpe mig lidt videre.

Det er dejligt at høre, at du er så ihærdig med at træne.
Som jeg læser det, er det muskulær udtrætning du oplever. Det starter godt, når du begynder at gå, men efter et stykke tid begynder musklerne i det ene ben at blive udtrættede, og så begynder du at trække på det. Hvis du så sætter dig ned, restituerer du og genvinder kræfter, så du igen kan gå. Når du cykler går det ok, indtil du står af cyklen. Det skyldes, at når du er på cyklen, bliver dit ben guidet af pedalen, mens det kræver megen mere koordination at gå.

Nu har du så i ferien prøvet at presse dig selv, og det har givet dig føleforstyrrelser i form af snurren. Dette vurderer jeg også som en overbelastning. Jeg vil anbefale dig fortsat at presse dig selv, MEN du skal stoppe lidt tidligere end du har lyst til - tage en mindre pause for at genvinde kræfterne, for så at fortsætte igen. Jeg tror du vil opleve, at hvis du stopper tidligere, så behøver du en kortere pause for at restituere, genvinde kræfter og fortsætte. Det er den samme teknik, som der er evidens for i forhold til styrketræning, der jo viser, at man gerne må træne tungt, når man har MS, man skal blot have lidt længere pauser imellem trænings sættene. På denne måde opbygger man styrke.

Jeg mener ikke, du gør noget værre ved at "gå til grænsen" engang imellem, men problemet er, at hvis du virkelig er blevet udtrættet, så skal du bruge lang tid på at komme dig og i denne periode, har du ikke overskud til ret meget. Slutteligt syntes jeg også, du skal prøve at se på om det er sådan, du træner hos din fysioterapeut, eller om der skal justeres i programmet.
 

Skrevet d. 2 august 2013