Presning af saft
d. 22 november 2009

Jeg har forstået at sclerose er en inflammatorisk tilstand, som er vedvarende i kroppen. Jeg har også læst, at maden vi spiser - afhængig af typen - være fremmende eller hæmmende for inflammationen. Er dette rigtig forstået?

Udover dette spørgsmål, af lidt afklarende karakter, har jeg en række spørgsmål, vedrørende presning af saft, som jeg håber du kan besvare:

Jeg har invisteret i en saftpresser, som adskiller saft og pulp. Vil den rene saft indeholde fibre, eller går de tabt i pulpen?

Jeg presser meget rødbede med i frugtsaften, gerne en stor en, men har nu læst, at jern fremmer inflammationen, hvorfor jeg nu spørger om jeg så skal undlade at spise og presse rødbeder?

Er der ellers andre frugter eller grøntsager, som fremmer inflammationen?

Jeg presser gerne frugt- og grønsagssaften en gang daglig, på grund af rengøring af maskinen, men hvor mange gram frugt må jeg presse sammen med grønsagerne? Jeg går ud fra, at jeg må presse og drikke alt den grønsagssaft, jeg kan drikke?

Hvilke ulemper og fordele, ser du i en saftpresser, i forhold til sygdommen sclerose?

Slutteligt et spørgsmål af en lidt anden karakter: Skal jeg stadig tage de vitaminer, mineraler og olier, som I anbefaler i Scleroseforeningen, når jeg dagligt drikker frugt- og grønsagssaft?

Det er rigtigt forstået, at sclerose er en inflammatorisk tilstand og at der er meget, der tyder på at man via kosten kan påvirke denne situation.

Når man fremstiller saft og netop tager pulpen fra, vil langt hovedparten af kostfibrene også blive fjernet med pulpen.

Rødbede indeholder 0,6 mg jern pr 100 g rødbede, hvorimod , for eksempel, rugmel indeholder 2,8 mg jern pr 100 g. Jernindholdet i rødbede er ikke højt. Jeg kan godt læse, at du sandsynligvis benytter flere hundrede gram hver gang, du også bruger rødbede, men det er stadigt i et rimeligt niveau.

Det er rigtigt at jern fremmer inflammation, men det vil sandsynligvis være vigtigst at undlade store jernkilder, som svinelever (12 mg jern pr 100 gram svinelever) og kyllingelever (8,9 mg jern pr 100 g kyllingelever). For mange søde sager fremmer også inflammation, så her er også en meget vigtig indsats at gøre, med at gøre andelen af sukker mindre i kosten.

Når man angiver 600 g frugt og grønt om dagen, angiver man ikke fra Fødevarestyrelsens side yderligere retningslinier. Min erfaring fra praksis er, at mange vil have det bedst med at få flere grønsager end frugter, det vil sige for eksempel 4 grønsager og 2 frugter. Hvis det omvendte er tilfældet, vil det for mange betyde, at man får for mange letfordøjelige kulhydrater fra frugterne, der kan bidrage til et ustabilt blodsukker.

Ustabilt blodsukker får mange til at føle utilpashed, giver øget trang til kaffe og søde sager i form af slik og kager og giver ikke bidrag til flere næringsstoffer af en god kvalitet.

Jo, umiddelbart tænker jeg også, du kan presse så meget grønsagssaft du kan drikke, dog vil jeg lige nævne, at du ved at spise grønsager også får netop pulpen med og dermed kostfibrene. Så jeg mener du skal supplere safterne med at spise grønsager til måltiderne, for eksempel frokost og aften.

Fordelen ved en saftpresser er, så vidt jeg kan vurdere, at du vil kunne få flere grønsager eller bidrag fra flere grønsager dagligt. Samt at grønsagssaft måske kan smage dig bedre end vand. Ulemperne kan være, at store mængder saft kan tage appetitten væk fra maden, fordi du har drukket dig mæt. Dermed mister du kostfibre og de næringsstoffer, der sidder tilbage i pulpen.

Da jeg ikke kender din kost i sin helhed, vil jeg umiddelbart foreslå du følger retningslinierne for vitaminer og mineraler samt olier, på Scleroseforeningens hjemmeside.

Skrevet d. 22 november 2009