Pludseligt opstået meget hyppig vandladning
d. 16 februar 2012

Jeg har de sidste 14 dage, skullet tisse ca. hver 1/2 time eller hver time både dag og nat, jeg har tidligere fået nogle tabletter på hospitalet i Ry, som hjalp, men jeg kan ikke huske hvad de hed, det er ca 3 år siden. Hvad kan ellers hjælpe, kan det være blærebetændelse, det svider ikke.

Du skriver, at du de sidste 14 dage har skullet tisse hver halve time, og at du engang har fået tabletter herimod. Der er 3 muligheder, hvoraf en er blærebetændelse, men det er nok ikke den mest sandsynlige årsag. Nummer 2 er dårligere kontrol over vandladningsrefleksen og nummer 3 er forværring af blæretømningen. De 2 sidste årsager er mere sandsynlige. De kan være til stede samtidig, og kan skyldes et attak. Nummer 2 kaldes også for ”overaktiv blære” og viser sig ved hyppig vandladning med små portioner, samt pludselig kraftig trang, som ikke kan undertrykkes, og som kan give ufrivillig vandladning.

Det var formentlig dette, som du fik behandling for i Ry, og hvis det er rigtigt, virker tabletterne ved at hæmme vandladningsrefleksen. Der er cirka en håndfuld forskellige mærker på markedet med denne virkning. Ved nummer 3 er blæretømningen så dårlig, at blæren fortsat er (næsten) helt fuld også lige efter vandladning. Der findes også tabletter, som kan bedre blæretømningen, men hovedbehandlingen i denne situation er oplæring i selv at tømme blæren med engangskateter (RIK).

Jeg vil foreslå, at du går til lægen med henblik på at få blæren undersøgt på en specialafdeling. I den forbindelse vil jeg anbefale, at du udfylder og medbringer et vandladningsskema. Et vandladningsskema er et stykke papir, hvor du for hver vandladning skriver klokkeslæt i en kolonne og måler og skriver urinmængden i en anden kolonne.

Skrevet d. 16 februar 2012