Panikangst som en bivirkning til Avonex
d. 28 marts 2011

Er det kendt at sclerosepatienter har en øget tendens til pludselig panikangst? Kan Avonex give en øget risiko for panikangst?

Jeg har taget Avonex de sidste 2 1/2 år, men oplevede for nogle dage siden det lægerne inde på hospitalet muligvis vurderede til at være, et voldsomt panikangstanfald.

Jeg oplevede alle de kendte symptomer ved panikangst, som: Hjertebanken, åndenød, kvælningsfornemmelser, rysten osv. Der var gået ca. 25 timer fra jeg havde taget Avonex til jeg oplevede angsten.

Nu er jeg så kommet på piller mod angst.

Det er ikke noget jeg har oplevet før, men er nu kommet til at tænke på om det kan have en sammenhæng med sclerose/Avonex? Er det desuden forsvarligt at blive på Avonex?

Du har taget Avonex-injektioner i 2 1/2 år (forhåbentligt uden problemer) og får så pludseligt et angstanfald over et døgn efter sidste injektion. Panikangst er ikke nævnt nogen steder som kendt bivirkning.

Dine første 2 1/2 år på Avonex uden angstproblemer taler imod en sådan sammenhæng. Derfor vil jeg anbefale dig at fortsætte med Avonex, der forhåbentlig har god effekt på din sclerose.

I øvrigt har Scleroseforeningen adskillige links på hjemmesiden om bivirkninger ved Avonex-behandling, som du kan finde ved at benytte søgefunktionen og for eksempel søge på ordene + . Du kan også finde relevant materiale på Google.

Skrevet d. 28 marts 2011