Overvejelser omkring flexjob efter endt uddannelse
d. 22 november 2009

Jeg har et spørgsmål vedrørende min datter på 22 år, som har sclerose og har haft det i knapt 10 år. Sagen er den, at hun er i gang med en uddannelse som tandklinikassistent. Hun er glad for det, men kæmper hver dag med blandt andet stor træthed og diverse andre gener.

Allerede nu kan vi fornemme, at hun, på sigt, nok aldrig ville kunne klare at varetage et fuldtidsjob.

Hvis alt går vel, vil hun være færdig med uddannelsen i 2010. Hun håber på, efter endt uddannelse, at kunne blive der hvor hun er nu, nemlig i en kommunal tandpleje. Som sagt er hun dog nok nødt til at søge om flexjob.

Mit spørgsmål går nu på, i hvilken rækkefølge vi skal tage tingene, med hensyn til arbejdsgiver, kommune, læge m.m.? Hvornår det vil det ydermere være relavant at begynde at kigge på sagen?

Som tingene er nu, er det en kamp fra dag til dag - en kamp som hun vil vinde, men som også udgør en ganske uholdbar situation på sigt.

Håber du kan guide os lidt, i denne forvirrende situation.

Det er relevant allerede nu at gøre sig nogle overvejelser, som I jo gør.

Det er vigtigt at vi kigger på vores liv som hele mennesker, og derfor får lavet os en dagligdag med plads til både arbejde og privatliv. Så hvis din datter allerede nu kæmper i sit elevjob, var det måske relevant at få skabt en løsning her og nu.

Umiddelbart ville jeg derfor foreslå en dialog med hendes nuværende arbejdsgiver, hvor I drøfter muligheden af at forlænge elevtiden, og dermed afdækker muligheden for dette. Hvis arbejdsgiveren er indforstået med dette, skal der indledes dialog med skole, kommunen og som en følge af dette, kontakt med læger.

Om det allerede nu munder ud i en fleksjob-ordning, eller om kommunen kommer med en anden holdbar løsning, er ikke til at sige.

Erfaringen er, at alle parter som regel udviser fleksibilitet og er indstillet på at finde en brugbar løsning.

Jeg ser en vigtighed i at hun allerede nu passer på sig selv og derfor søger at skabe en løsning, der på en gang sikre dette, men også sikrer at hun får gennemført uddannelsen.

Det kan, overfor kommunen, være en god tilgang at man kommer med en løsning - i jeres tilfælde et tilsagn fra en arbejdsgiver der vil udvise den fornødne fleksibilitet.

Hvis hun senere får brug for fleksydelsen, er det hende der får den tilkendt, så den er ikke bundet til en bestemt arbejdsgiver.

Fleksordningen aftales med kommunen, som sørger for at skaffe de nødvendige oplysninger.

Held og lykke.

Skrevet d. 22 november 2009