Overvægt ved Lyricabehandling
d. 9 november 2010

Jeg begyndte med Lyrica for ca. 6 måneder siden pga. nervesmerter.
Medicinen har hjulpet på smerterne, men til gengæld har jeg taget 8 kg. på, og føler mig utrolig tyk og oppustet.
Jeg spiser meget sundt og fornuftigt og motionerer 4-5 timer om ugen.
Jeg har aldrig haft et vægtproblem, og det går mig utroligt meget på at jeg har taget så mange kilo på, og ikke kan tabe dem igen, ligemeget hvad jeg gør.

Er der noget alternativ til Lyrica, hvor man ikke tager på i vægt, og måske endda taber sig igen?

Jeg har prøvet Amitriptylin og Gabapentin men det virkede ikke så godt på mine smerter.
Jeg har hørt, at der er nogen som har gode erfaringer med Topamax.
Er det noget i kender til?

Du har haft betydelig vægtøgning af Lyrica, hvilket er en kendt bivirkning, omend det sjældent er så udtalt som du beskriver.
Desværre kan det være nødvendigt, at prøve nogle forskellige præparater mod sklerosesmerter, før man finder den behandling der passer bedst til en.

Jeg kan se at du også har prøvet Amitriptylin og Gabapentin uden god effekt. Der er ikke god dokumentation for, at Topimax virker mod sklerosesmerter og da det også kan give vægtøgning, kan jeg ikke anbefale det.
Derimod vil det være oplagt at prøve Oxcarbazepin eller Lamotrigen, og hvis andre muligheder er udtømt, kan man også overveje Marinol. 

Du kan snakke med din skleroselæge om hvordan du rent praktisk skal komme videre med medicinskift.

Skrevet d. 9 november 2010