Ost og kød
d. 11 april 2010

Jeg har fået diagnose for ca. halvandet år siden og lever, i så vid udstrækning som muligt, efter foreningens anbefalinger. Jeg er dog i tvivl om følgende:

1. Vedrørende mættet fedt: Jeg er meget glad for ost, men begrænser forbruget meget. Er det bedre at spise fåre/gedeost end ost lavet på komælk? Siger nyere forskning, at man helst skal undgå komælk?

2. Vedrørende kød: Er det ok at spise magert svinekød eller kalvekød en gang imellem, eller er det bedst kun at spise fjerkræ? Hvad med vildt? Må man spise dyrekød?

Det lyder fint, at du har ændret kostvaner. Med hensyn til mættet fedt, så gælder stadig at det er en god idé at finde en balance mellem de forskellige typer af fedtstoffer. Det vil for mange betyde at mængden af mættet fedt reduceres.

Både fåreost og gedeost indeholder overvejende mættet fedt, fuldstændig på linie med ost baseret på komælk. De hårdeste gedeoste indeholder mest mættet fedt (ca. 25g/100g) og de blødeste mindst (ca. 15g/100g). Kig gerne efter næringsdeklarationen på osten - her vil du kunne finde den nøjagtige værdi for netop den ost.

Desuden indeholder gedeost næsten ikke flerumættet fedt (mindre end 1 g/100g) og også kun enkeltumættet fedt i mindre mængde (mindre end 8g/100g). Arachidonsyreindholdet er angivet til nul i den tabel, jeg har benyttet, som er den officielle amerikanske næringsstoftabel.

Som det fremgår, af det jeg har skrevet, er fedtsyrefordelingen ikke optimal for scleroseramte.

Ofte omtales det at gedeost bedre tåles end de almindelige oste fremstillet af komælk. Det kan være rigtigt, at gedeost tåles i mindre mængde, hvis problemet er overfølsomhed overfor komælk, men det har du ikke nævnt er dit problem. Men når opgaven bl.a. er at begrænse mængden af mættet fedt, så er fåreost og gedeost ikke et godt alternativ.

Hvis man vælger en kost med mælkeprodukter, vil  magre oste og mælkeprodukter være at foretrække. Det kunne for eksempel være max 0,5% fedt i mælkeprodukter og max 11% i oste. Hvor grænsen går afhænger jo også af mængden, der spises.

Nogle erfarer, at de har det bedre uden mælkeprodukter og vælger så at spise en kost uden mælkeprodukter. Det kan handle om overfølsomhed eller allergi. Generelt kan man ikke på basis af forskningsresultater påpege, at det gælder for alle.

Med hensyn til kød, er det ok at spise magert svine- og kalvekød, for eksempel en gang om ugen. Fjerkræ er, som du nævner, også i orden. Kød fra vildt har en bedre fedtsyrefordeling end opdrættede dyr. Man skal blot huske at en del vildt faktisk bliver fodret og på den måde vil fedtsyrefordelingen komme til at ligne dyr på stald.

Indtil videre må man dog gå ud fra at dyrene i perioder med grønne afgrøder (græs, buske og træer) også spiser af disse og dermed får en gunstigere fedtsyrefordeling, det vil sige øget antal omega-3 fedtsyrer. For dyrekød gælder det samme.

Held og lykke med din fortsatte omlægning.

Skrevet d. 11 april 2010