Ophør med beta-interferon 2
d. 22 november 2009

Jeg er aktiv i en sklerosegruppe som har eksisteret siden 2003. Vi har et spørgsmål som lyder: Af os i gruppen har én person fået forebyggende attakmedicin siden 2002, én siden 2003, to personer siden 2004 og jeg har siden 2007 (interferon-beta).

Før vi fik beta-interferon havde vi fra 2 til 7 attaks pr. person, og efterfølgende ingen - det er vi selvfølgelig meget glade for. Hvad vi finder mere ubehageligt er vores kontrolbesøg på de respektive sygehuse, fordi når vi svarer, at det går godt er næste spørgsmål: "Skulle vi så ikke stoppe interferonbehandlingen?".

Flere af os er "gået i sort" ved dette spørgsmål og vi har drøftet i gruppen, hvad der mon kan ligge til grund for denne holdning? Vi forstår ikke, hvad årsagen skulle være for at stoppe med en behandling der virker. Kan det være af økonomiske årsager? Eller har det noget at gøre med bivirkninger eller helt andre årsager, som vi ikke kender til?

Håber at du måske kan give os en forklaring på, hvorfor vi skal stoppe med en behandling som virker.

Som det fremgår af et tidligere svar er spørgsmålet om, hvor længe behandling med beta-interferon skal fortsættes, ikke helt nemt, se også Ophør med beta-interferon. Der er tale om en forebyggende behandling, der principielt skal gives i en lang årrække for at have effekt. Der findes ingen gode retningslinjer for, hvornår det er sikkert at holde pause med medicinen, men i nogle tilfælde kan en MR-scanning være vejledende for, om der har været sygdomaktivitet. Der findes således ikke nogen anbefalinger om at behandlingen skal stoppes, hvis man ikke har attakker.

Problemet er at det er vanskeligt at sige, om fraværet af attakker skyldes behandlingen, at sygdommen er i en rolig fase eller en kombination af disse forhold. I de fleste tilfælde vil man derfor fortsætte med behandlingen, når sygdommen har haft et fredeligt forløb efter påbegyndelse af denne.

Skrevet d. 22 november 2009