Opgør med holdtræning
d. 20 december 2011

Den nye vejledning om fysisk træning fra Sundhedsstyrelsen peger på individualiseret træning for os med sclerose. Vil dette blive et opgør med holdtræning? Vi er mange, som hverken får individuel træning eller behandling, hvilket ikke fremmer bevarelse af funktionsevnen. Det er et paradoks, at vi skal være så "dårlige" for at få den rette hjælp.

Det er meget positivt, at der er kommet mere fokus på og dokumentation omkring fysisk træning til personer med sclerose. Jeg tvivler dog stærkt på, at disse vejledninger og anbefalinger fører til, at man nedjusterer holdtræning og bevilger mere vederlagsfri individuel træning.

Det skyldes bl.a, at det er billigere for kommunen at betale for holdtræning end for individuel træning. Jeg tror, at vurderingen vil være, at hvis man ikke opfylder handicap kriteriet for et svært fysisk handicap, så er man fysisk så god, at man kan få en almindelig henvisning til fysioterapi med egenbetaling – få råd og vejledning, og så selv træne videre i et fitness center eller hos fysioterapeuten. Herefter løbende blive revurderet  og korrigeret hos fysioterapeuten. Som den økonomiske situation er i DK nu, er det urealistisk at forvente, at der bliver sat flere midler af til vederlagsfri fysioterapi.

Skrevet d. 20 december 2011