OMS diæter
d. 10 juni 2014

Er der nogle med egne erfaringer omkring OMS diæter. Jeg er medlem af en facebook gruppe med internationale MS diagnostificerede personer, der alle har prøvet  eller er på "Swank" kuren. Og endda med rigtig gode resultater. Er det rent fup eller igen meget individuelt, eller hvad er jeres erfaringer?

Hvad er status på "Projekt nordisk kortlægning" mener at have læst at konklusionen skulle være klar ultimo 2013?

Vi ved, at rigtig mange af vores medlemmer interesserer sig for kost. Nogle oplever, at kosten har en stor betydning for deres velbefindende, andre oplever ingen effekt af kostomlægning. Generelt er vores erfaring, at det er meget individuelt, om, hvordan og i hvilket omfang særlige MS-diæter hjælper mennesker med MS. Swank-diæten er populær, men for nylig har også Terry Wahls diæt skabt meget debat. OMS-diæten (Jelinek) hører vi ikke så meget til, så jeg kan ikke videregive særlige erfaringer specifikt for den diæt. Overordnet set er vores udfordring, at der er ikke er nogen af de eksisterende MS-diæter, hvor der er overbevisende dokumentation for effekten. Derfor anbefaler Scleroseforeningen ikke én særlig diæt, men at man spiser sundt og mærker efter, hvordan kosten påvirker ens velbefindende.

Resultaterne fra Projekt Nordisk Kortlægning er blevet lidt forsinkede, men skulle gerne være at finde på vores hjemmeside i løbet af sommeren.

Lasse Skovgaard
Sundhedspolitisk medarbejder