Gå til hovedindhold

Om at holde hjernen i gang

Spørgsmål

Jeg er 40 år og har fået sclerose for 1 år siden. Indtil videre mærker jeg heldigvis ikke noget til det.

Min mand ryger ca. 30 cigaretter om dagen. Han ryger kun, når han er på arbejde og så hjemme på vores 1.sal, som er lavet om til computerrum. Jeg er kun deroppe meget meget sjældent, så jeg mærker ikke noget til røgen. Mit spørgsmål er, om det kan skade mig med hensyn til min sclerose, at han ryger? Jeg ryger ikke selv, og jeg synes ikke, at jeg kan lugte, at han ryger, men selvfølgelig må der jo komme noget røg ud i huset. Det generer mig ikke det mindste, at han ryger - selvom det selvfølgelig ikke er sundt for ham. Men hvis det kan gøre min sclerose værre, er det jo ikke godt.

Kan jeg gøre noget for at holde min hjerne i gang? Jeg er selvstændig bogholder, og jeg er simpelthen så bange for, at der pludselig sker ting med min hjerne, så jeg ikke kan arbejde, så derfor vil jeg gerne forebygge, hvis jeg kan.

Svar

På vores hjemmeside kan du læse en artikel omkring et forsknings projekt på Rigshospitalet omkring rygning. Du kan også læse et svar, som en af vores neurologer har svaret på fornyeligt omkring passiv rygning. Som du kan læse, er der endnu ikke et entydigt svar omkring rygning. Jeg vil råde dig til at spørge din neurolog, næste gang du har en aftale.

Dorte Lindholm
assisterende redaktør
 

Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt at stimulere sin hjerne, ligesom det er vigtigt at træne sin krop. Du kan ikke forebygge, at din sygdom måske påvirker din tænkning, men du kan styrke din tænkning generelt. Der er flere forskellige måder, man kan hjælpe sin tænkning. Hvis man allerede har fået problemer med tænkningen (kognitive vanskeligheder), findes der en lang række måder, hvormed man kan kompensere for problemerne. Man kan bruge sine kognitive ressourcer til at kompensere for sine kognitive begrænsninger (indre kompensation), men også ved at benytte diverse hjælpestrategier og hjælpemidler som kompensation (ydre kompensation). Det lyder ikke som om, at du har kognitive vanskeligheder, men du skal vide, at der findes måder at hjælpe din tænkning på, hvis behovet opstår. Dette kan være med til at fastholde dig i arbejde, også med kognitive vanskeligheder.

Kognitiv træning er en måde, man kan forsøge at forbedre en eller flere specifikke kognitive færdigheder som f.eks. hukommelse eller opmærksomhed. Her går man ind målrettet og træner en isoleret funktion, f.eks. det at fastholde opmærksomheden over tid. Her er du så heldigt, at du har et arbejde, hvor du på mange måder træner forskellige væsentlige funktioner - og i hvert fald de funktioner, der er nødvendige for, at du kan varetage dit arbejde. Så jeg tænker ikke, at du behøver at træne på denne måde. Men du kan være opmærksom på engang imellem at udfordre din tænkning. Undersøgelser har vist at kognitiv stimulation generelt har en større effekt end kognitiv træning. Det er ikke så specifik en aktivitet som kognitiv træning, men omfatter et bredere felt af aktiviteter, og derved aktiveres flere områder i hjernen og flere kognitive funktioner. Det kan være at læse en artikel i avisen og diskuterer den med din mand, at deltage i et foredrag eller gå til en koncert. Det kan også være at spille spil. Hvis du kan lide at spille computerspil kan disse faktisk også være med til at stimulere din hjerne.

Mette Ellermann
Specialist i neuropsykologi