Om fedtstoffer m.v
d. 22 november 2009

Jeg er lige startet på kun at spise Sclerosekost, men der er en del ting jeg er i tvivl om, da jeg syntes der findes mange modstridende oplysninger. Her er mine spørgsmål:

1) Hvad findes der mættede fedt i, og er det ok at spise? 2) Hvad findes der hærdet fedt i, hvilket jeg går ud fra ikke er ok at spise? 3) Hvad er forskellen på mættet og hærdet fedt? 4) Er det ok at spise for eksempel 4 æg om ugen? 5) Hvor meget sukker er ok at indtage om dagen/ugen?

6) Er det ok at spise tun en gang imellem, eller skal det helt undgås grundet kviksølv? 7) Er det ok med lidt fløde i for eksempel en dressing eller tunmousse, eller skal det helt undgås? 8) Er lidt mayonnaise, som i en dressing, ok? 9) Er det ok at spise en bolle med smør, som for eksempel. Kærgården, Bakkedal eller Lurpak. eller er smør helt forbudt? 10) Kan du anbefale kostråd fra Birgitta Brunes bog ?

Det kan være vanskeligt at overskue alle sammenhænge når man starter på MS-kost, så her er forhåbentlig nogle svar der vil kunne hjælpe lidt på vej i "junglen": 1) Der findes mættet fedt i især alle fede mælkeprodukter: smør, creme fraiche 38% og 18%, græsk yoghurt 10% og oste med over 30% fedt. Kød især: oksekød, lammekød og svinekød og selvfølgelig især i de fedeste udskæringer.

2) Hærdet fedt findes især i de hårde/faste margariner (stegemargariner), kager, kiks og andet bagværk (se eventuelt efter på ingredienslisten). Nej det er ikke o.k. at få hærdet fedt. Man kan sige at hærdet fedt opfører sig som mættet fedt i kroppen.

3) Mættet fedt er mættet fra "naturens hånd". Hærdet fedt er flerumættet fedt, for eksempel fiskeolie eller en planteolie, der er hærdet, drt vil sige gjort mættet på olieraffinaderiet. Det betyder, at man gør flydende olie til fast fedtstof. Det gør man for eksempel i forbindelse med margarineproduktion.

4) Anbefalingen om MS-kost lyder på 2 æg pr. uge. Jeg kender dog flere, der ønsker at spise 1 æg pr. dag og gør det, tilsyneladende uden problemer. Problemet med æg er ikke mængden af mættet fedt, men arachidonsyre. Arachidonsyre er en fedtsyre, som kan øge smertetilstanden.

5) Det kan ikke præcist siges, hvor meget sukker, der er o.k. pr. dag. Sukker øger også betændelsestilstanden (inflammationstilstanden). Hvis du er glad for sukker og spiser mange søde sager i form af slik, chokolade og kager, så vil jeg bestemt råde dig til at sætte forbruget ned. For de fleste er det bedst at gøre det gradvist, det vil sige at du nedtrapper forbruget ved for eksempel at undlade slik som første skridt. Brug for ekempel modne økologiske frugter til at give den søde smag.

6) Tun fra dåse er fremstillet af små arter af tun og er ikke så miljøbelastede som tun til tunbøffer, fra for eksempel fiskehandleren. Tun fra dåse kan godt lejlighedsvis indtages, for eksempel 1 gang pr. uge. Der er dog foretaget undersøgelser, der viser et meget varieret indhold af kviksølv også i dåsetun.

7) Det er meget vanskeligt kun at få lidt mættet fedt ved at bruge fløde i maden. Der skal ikke meget fløde til i en ret, før andelen af mættet fedt stiger drastisk. Så jeg vil foreslå dig at benytte opskrifter, der ikke kræver fløde.

8) Mayonaise er o.k., hvis mayonnaisen er fremstillet af en god kvalitetsolie. Det er for eksempel muligt at købe en økologisk mayonnaise fremstillet af solsikkeolie i helsekostbutikker landet over - prøv den.

9) Hvis du i øvrigt sparer meget på det mættede fedt i din MS-kost, er der plads til en bolle med skrabet Kærgården eller tilsvarende, ellers ikke.

10) Birgitta Brunes arbejder primært ud fra 3 felter: Amalgamfyldninger fra tænderne skal fjernes (dette skal dog gøres under kyndig vejledning.), følelsesmæssige belastninger skal håndteres, inklusiv stress, kosttilskud inklusive aminosyrer til at lette signaler via nervesystemet. Der er ikke direkte kostråd i Birgitte Brunes bog. For yderligere ønske om viden, om kostråd, vil jeg henvise til Scleroseforeningens hjemmeside.

Skrevet d. 22 november 2009