Olivenmagarine eller solsikkemargarine
d. 22 november 2009

Kan du oplyse mig om, hvor jeg kan købe solsikkesmør? Jeg har søgt på nettet uden resultat. I min helsekostbutik kan jeg købe olivensmør men tilsat uhærdet palmeolie - kan jeg med roi sjælen spise dette?

Olivensmør eller rettere margarine med højt indhold af olivenolie kan købes i helsekostbutikker. Udover olivenolie er der blandt andet palmeolie i produktet, så energifordelingen pr 100 g produkt er: 34 g mættet fedt, 32 g enkeltumættet fedt og 14 g flerumættet fedt. Hvis du spiser 10 g dagligt, svarende til ca. 1 lille pakke "Kærgården" eller "smør" som de fås på restauranter, så vil du få 3,4 g mættet fedt, 3,2 g enkeltumættet fedt og 1,4 g flerumættet fedt.

Man benyttet i reglen de retningslinier omkring mættet fedt, der foreslår max. 10-15 g mættet fedt pr. dag til en MS-kost. Hvis du i øvrigt er påpasselig med mættet fedt i din dagskost kan det jo godt gå an, men ellers kan mættet fedt hurtigt løbe op i regnskabet.

Der findes i helsekostbutikker også et produkt, som hedder SANAVIT Gourmet-Margarine fra firmaet Naturata. Margarinen er fremstillet af en blanding af solsikkeolie**, palmeolie*, vand, palmekernefedt*, gulerodssaft**, emulgator sojalecithin, citronsaft**, naturlig aroma (aromaekstrakter*). *Fra kontrolleret biologisk dyrkning**Fra biologisk-dynamisk dyrkning. Minimum 60% af fedtindholdet er koldpresset solsikkeolie.

Hvis du spiser 10 g af dette produkt vil sammensætningen af de 10 g være: 2,4 g mættet fedt, 2,2 g enkeltumættet fedt og 3,4 g flerumættet fedt. Dette produkt giver derved dig mindre mængde mættet fedt og flere umættede fedtsyrer, hvilket jo er et skridt i den rigtige retning.

Palmeolie indeholder mættet fedt, men ikke arachidonsyre (arachidonsyre er inflammationsfremmende) og ikke kolesterol. Hvad vi vælger at smøre på brødet skal jo ses i sammenhæng med den øvrige kost, men af de nævnte vil jeg vurdere SANAVIT med koldpresset solsikkeolie, som det bedste valg.

Skrevet d. 22 november 2009