Olier og valleprotein
d. 22 november 2009

Jeg vil gerne vide om eller s Choice' er et godt alternativ til sunde fedtstoffer når man har sclerose?

Jeg tager allerede den anbefalede mængde fiskeolie og kæmpenatlysolie, men jeg ønsker at supplere med ekstra sunde fedtstoffer, da jeg er begyndt at konditionstræne og let taber mig. Jeg steger min mad i flydende Becel, for jeg syntes at olivenolie, eller rettere olie generelt, sprøjter alt for meget, og desuden jeg bryder mig ikke om smagen af olivenolien til at hælde over maden.

Så jeg søger derfor efter en god blandingsolie, helst af økologisk kvalitet, som jeg kan supplere min kost med. (Jeg tåler ikke nødder).

Det glæder mig at høre om ,de omlægninger du har foretaget. Når det er vægttab, du har focks på, vil jeg foreslå dig, udover noget olie, at få ekstra tilskud af protein. Forsøg har vist at aminosyren leucin er væsentligt for ikke at miste muskelmasse.

Produkter der kunne være aktuelle, er magre mælkeprodukter og valleprotein. Smoothie med valleprotein og noget vegetabilsk olie kunne i så fald være en mulighed.

Ved valg af olie er der jo altid flere fornuftige muligheder. Fedtfordelingen i olierne er forskellige, og vores smagspræferencer er også forskellige. Desuden kan specialolier være vanskelige at skaffe, lidt afhængig af hvor man bor i landet. En enkel løsning, som formentlig kan skaffes over hele landet, er økologisk koldtpresset rapsolie.

Omsætningen er nok generel høj, så den har ikke haft en lang hyldetid, hvor den er blevet udsat for lys og høje temperaturer, til at forringe dens kvalitet. Rapsolie har følgende fedtsyrefordeling i følge fødevaredatabasen, Fødevareinstituttet DTU:

Mættede fedtsyrer: 6,12, enkeltumættede fedtsyrer: 60,2, heraf n-9 fedtsyrer (omega-9): 58,2 ( som oliesyre), flerumættede fedtsyrer: 29,3, heraf n-6 fedtsyrer (omega-6): 20,3 og n-3 fedtsyrer (omega-3): 9,08.

Tallene betyder, at rapsolien overvejende består af n-9 fedtsyre i form af oliesyre, som også er den dominerende olie i olivenolie, hvilket i nogle undersøgelser, i forbindelse med kostændringer for scleroseramte, betragtes som gunstigt. Det betyder en olie, der overvejende har enkeltumættet fedtstof.

Rapsolien har et højere indhold af flerumættede fedtsyrer end olivenolie, hvoraf 2/3 er n-6 fedtsyrer og 1/3 er n-3 fedtsyrer. Balancen diskuteres til stadighed i en række sammenhænge, men du får her et overvejende bidrag fra n-9 fedtsyrer og et supplement til de flerumættede fedtsyrer. Rapsolien opleves af de fleste som mere smagsneutral end olivenolien. Rapsolien fås også økologisk.

Både s ChoiceLivets olie' har et højt indhold af flerumættet fedt, som jeg generelt ikke vil anbefale at supplere med i højt niveau i forbindelse ved MS, når du i forvejen tager fiskeolie og GLA, som tilskud. Min anbefaling vil være økologisk koldtpresset rapsolie.

s ChoiceLivets' olie består af: Hørfrøolie og kæmpenatlysolie. Fedtsyrefordelingen angives at være følgende:

Alfa-linolensyre (omega-3): 52%, linol-syre (omega-6): 19%, olein-syre (omega-9): 21%, stearinsyre: 3%, palmitoleinsyre: 4%, rester, blandt andet fosfolipider: 5%. Derudover er der GLA (gammalinolensyre) ca. 80 mg pr. 15 ml. olie.

Her har du mit foreslag til en god smoothie (smoothie af hindbær og banan):

Ingredienser: 2 spsk ren valleprotein 1), ½ moden banan (eventuelt en mango eller udelades - giver sødme), 150 g frosne hindbær (optøede), 1-2 spsk jomfruolivenolie eller rapsolie, lidt stødt kanel, lidt vanillepulver 2) eller ¼ stang vanilje, fintrevet skal og friskpresset saft af ¼ økologisk citron, 2 dl sojamælk, havremælk eller minimælk, 1) Aminocomplex valleprotein (Naturdrogeriet), 2) Vanillepulver (Urtekram) - ikke vanillesukker!

Fremgangsmåde: 1) Kom valleprotein, banan, bæ, olie, kanel og vanillepulver og citronskal og citronsaften i en blender eller foodprocessor. 2) Hæld nok sojamælk, havremælk eller minimælk i blenderen, så de øvrige ingredienser lige er dækket. 3) Tænd for blenderen. Lad blenderen køre lidt - hvis ikke det hele blandes, så sluk blenderen. Rør det hele godt rundt. Kør blenderen og se om det nu går bedre (konsistensen kan blive cremet).

Ovenstående opskrift er fra af Oscar Umahro Cadogan.

Skrevet d. 22 november 2009