Nervesmerter
d. 22 september 2012

Jeg har haft nervesmerter i 12-15 år, og kan i lange perioder ikke sove for smerter. Får Alopam med måde, har prøvet mange andre præparater, som enten ikke virker, eller har mange bivirkninger.

Jeg føler at man står meget alene, når man har nervesmerter som det primære problem. Bliver der overhovedet forsket i nervesmerter ved sclerose?

Hvor kan jeg søge en professionel hjælp? Kan jeg få kontakt med andre med nervesmerter, så at man kan drage erfaringer af hinanden?

Du er ikke alene med problemet du kalder nervesmerter; den lægelige betegnelse er neurogene smerter. De findes ved mange andre sygdomme i nervesystemet end ved sclerose. De kan ofte behandles med forskellige medikamenter, hyppigst medicin der også anvendes mod depression eller epilepsi. Alopam er sædvanligvis ikke første valgs præparat til neurogene smerter.

Der bliver forsket i nervesmerter ved sclerose. f.eks. undersøgte en forskergruppe i Århus for nogle år siden forekomst af smerter ved sclerose, heriblandt forekomst af neurogene smerter.

Du burde kunne søge hjælp hos neurologen i scleroseklinikken, og i nogle tilfælde kan man blive henvist til en decideret smerteklinik, når en række relevante medicamina hver især har været afprøvet i tilstrækkelig tid uden tilstrækkelig effekt.

Vedrørende dit sidste spørgsmål om du kan få kontakt med andre med nervesmerter, så at man kan drage erfaringer af hinanden, er selvhjælpsgrupper for sclerosepatienter et muligt forum. Eller at chatte med sclerosepatienter på nettet.
Måske Scleroseforeningen har flere forslag til relevante fora?

Skrevet d. 22 september 2012