Gå til hovedindhold

Næringsstoffer til dig der ammer

Spørgsmål

Jeg fik konstateren MS i marts i år. Samtidig fandt jeg ud af at jeg var gravid, og fik for ca. 3 uger siden en dejlig lille pige, som jeg nu ammer.


Gennem graviditeten tog jeg, de første måneder folinsyre, derefter "Gravitamin", EPA-GLA, kalktilskud med D-vitamin (spiser kun lidt ost ind imellem og ikke andre mejeriprodukter) og jerntilskud. Nu tager jeg "Ammevitamin" samt fortsat de andre produkter. Er der noget jeg skal/ kan supplere med nu, hvor jeg ammer og skal have "nok" til 2? Kan læse der er en del om B-vitaminernes vigtighed, men er jeg dækket nok ind her med de førnævnte? Hvad må jeg egentlig tage ekstra, nu hvor jeg ammer?


Om det er sygdommens skyld eller den afbrudte nattesøvn ved jeg ikke lige, men trætheden er der mere nu, og desuden har jeg en mere konstant sovende fornemmele i mine ben, samt problemer med balanceevnen. Ellers ingen nye attacker, men en træls metallisk smag i munden. Mener at have læst engang, at dette kan skyldes mangel på x vitamin/ mineral?

Til morgenmad spiser jeg en stor portion havregryn/musli med sojamælk og lidt frugt og brød. Til aftensmad kød, grønt, kartofler, ris eller lignende. Har ikke løbende fået fjerkræ eller fisk 2-3 gange ugen, som det ellers anbefales. Til frokost /gennem dagen spiser jeg en del brød med forskelligt pålæg. Bruger olivenolie, er begyndt at bruge AMA-solsikkemargarine på brødet, spiser forskellige nødder, skærer synligt fedt fra med mere.

Men da jeg ikke tog meget på gennem graviditeten, og nu vejer det samme som før, er jeg nervøs for om jeg skal komme til at tabe mig. Så hvordan holder jeg vægten nu her mens jeg ammer?

Svar

Først vil jeg råde dig til at sørge for at få gode vegetabilske fedtstoffer suppleret af fed fisk (ca. 150 g fed fisk om ugen samt 150 g mager fisk). Ammemælkens sammensætning afhænger helt af din kost, så det er vigtigt du får tilstrækkeligt til både at dække dig og din lille datter ind, hvilket du selv er inde på.

Vælg gerne økologiske fedtstoffer, som er de mindst belastede miljømæssigt set, det vil sige ingen sprøjtemidler og ingen kunstgødning. Benyt generelt koldpresset olivenolie til maden, suppleret af koldtpresset rapsolie til for eksempel salatdressing. Benyt 1-2 spsk knuste hørfrø på din morgenmad. Du kan veksle med 1 spsk knust hørfrø +1 spsk knust sesamfrø, eller lidt mindre mængde, hvis du synes det er for meget.

Hørfrø har en nøddeagtig smag og indeholder blandt andet omega-3 fedtstoffer. Sesamfrø er meget afbalancerede med hensyn til fedtstoftype og mineralholdige, for eksempel rig på kalk. Sesamfrø er lidt bitre i smagen. Du kan supplere med økologisk pålæg som: (pakket i glas med skruelåg). Dette indeholder følegende ingredienser: Solsikkekerner, solsikkeolie, vand, citronsaft, basilikum, løg, havsalt, krydderier. Økologiske ingredienser og ingen palmeolie. Produktserien findes med forskellige krydderier. Købes i helsekostbutikker.

Økologisk Nutella fra helsekosten "Nutella på soja" hedder og er et økologisk produkt du kan købe i Helsekostbutikker. Flere supermarkeder, der har valgt at have et stort sortiment i økologiske produkter, har også dette produkt. Ingredienslisten angiver følgende:

Rørsukker*, high oleic solsikkeolie*(21%), hasselnødder* (13 %), sojamel*, kakaopulver (3,7 %), uhærdet vegetabilsk fedtstof* (palme), emulgator (sojalecithin), naturlig aroma (vanilje*)* kontrolleret økologisk oprindelse. 15 g af giver nok til ½ skive rugbrød (uden at være skrabet) og næringsstofindholdet i 15 g vil udgøre: 5,76 g fedt, heraf 1 g mættet fedt, 3,7 g enkeltmættet fedt og 1 g flerumættet fedt, 7 g kulhydrat, heraf 6,4 g sukker og 1,2 g protein. Det betyder at indholdet af mættet fedt bliver lille, når man kun spiser det på ½ skive rugbrød.

(pakket i dåse fra Nutana). Ingredienser: Vand, sojabønner (21%), løg, sojaprotein, rapsolie, helægpulver, gærekstrakt, vegetabilsk bouillon, krydderier, krydderier, selleripulver. Produktet er ikke økologisk, men produktet indeholder ikke palmeolie. Derudover vil jeg foreslå, at du spiser fjerkræ i højere grad end du har gjort hidtil.

Du er helt inde på det rette spor ved at vælge overvejende mad uden det store indhold af mættet fedt, men du skal have rigeligt med vegetabilsk fedtstof, af det jeg har nævnt kombineret med tilstrækkeligt protein (fisk, fjerkræ, nøddepostej, bønnepostej, mandler og andre frø). Det samme gæder selvfølgelig grønsager, men de er ikke så energitætte som fedtstofferne, og derfor er det meget vigtigt at huske de gode fedtstoffer på forskellig vis.

At du er mere træt nu kan skyldes den afbrudte nattesøvn. Det vil gælde de fleste nybagte mødre (og fædre). Men du kan godt supplere kosten med 1 stk Multi B fra Biosym, som et eksempel på en kombineret B-vitamin. Dette vil givetvis også hjælpe dig med mere energi. I øvrigt vil jeg foreslå dig fortsat at spise sundt og selvfølgelig holde øje med vægten, så du ikke taber dig. Hvis det er tilfældet må det andre tiltag til.