Mundtørhed
d. 20 juli 2010

Jeg har fået Novantrone et lille års tid og har virkelig fået bivirkninger, i form af nedsat spytproduktion og ødelagte tænder.

Kender I til noget der kan afhjælpe dette?

Meget ofte er det kombinationen af flere slags medicin, der giver mundtørhed. Det første, der derfor skal tages stilling til, er om du kan få en anden type medicin, der ikke giver dig mundtørhed. Måske er det ikke Novantronen, men denne i kombination med anden medicin der giver mundtørhed. Dette skal du tale med din læge om.

Når man har nedsat spytsekretion, er det vigtigt at gøre ekstra meget ud af mundhygiejnen, da spyttets evne til at skylle og neutralisere er nedsat. Få din tandlæge eller tandplejer til at instruere dig i korrekt brug af diverse hjælpemidler til at holde dine tænder helt rene. Gå også ofte til eftersyn hos tandlæge eller tandplejer, så de kan hjælpe dig med at korrigere din tandbørstning.

For at gøre tænderne mere modstanddygtige, kan du bruge en tandpasta med ekstra fluor i. Den hedder "durafat"-tandpasta og kan fås på recept, hvilket du kan få din tandlæge til at udskrive til dig. Du kan også få en gel til at smøre på slimhinderne, hvis de føles tørre og der findes også noget der hedder kunstigt spyt. Disse ting kan du få på apoteket.

Ellers er et almindeligt råd, at spise sure ting der giver øget spytsekretion, men sørg for at det er sukkerfrie ting.

Skrevet d. 20 juli 2010