Mere om gener og sygdomsårsager
d. 22 november 2009

Under , skriver I, at sygdommen skyldes betændelsestilstande i myelinen omkring nervecellerne, og at det kan have noget at gøre med kromosomer.

Mit spørgsmål lyder: Kender man de egentlige årsager til at betændelsestilstandene indtræffer? Er det ligeledes et svar, der skal findes i de sygdomsramtes kromosomer?

Det helt korte svar på hvad årsagen (eller årsagerne) til sklerose er, at man ikke ved det.

Man ved at arvelige faktorer spiller ind, men arvelige faktorer har kun en begrænset betydning. Vores arveegenskaber ligger kodet i vores kromosomer, der rummer en række informationer i form af gener, som er de dele af kromosomerne, der rummer information om hvordan proteiner (æggehvidestoffer) i vores krop skal opbygges.

Mange af vores gener findes i forskellige variationer, der har lidt forskellige egenskaber. Nogle af disse variationer øger risikoen for at få sklerose lidt, men man kan ikke tale om, at der egentlig er tale om "syge gener " eller "syge kromosomer", da de i reglen ikke vil føre til sygdomsudvikling.

Man mener, at de variationer i arvematerialet, der øger risikoen for at få sklerose, formentlig gør det ved at påvirke reaktionen på infektioner med en eller flere mikroorganismer, men mange andre faktorer spiller også ind.

Man taler om, at sklerose er en multifaktoriel sygdom, det vil sige  en sygdom, der skyldes et uheldigt samspil mellem en lang række forhold, der hver for sig ikke er tilstrækkelige til at give sygdommen.

Skrevet d. 22 november 2009