Medicin og træthed
d. 22 november 2009

Jeg får Avonex (hat taget det i ca. 2 år). Derudover får jeg også blodtryksmedicin: Ramipril STADA 10 mg, Betolvex 1mg hver 3. måned og Ferro Duretter, 2 stk. om dagen. Trods dette, er jeg meget træt, ukoncentreret og trist.

Mit spørgsmål til dig er: Er den medicin jeg får, en god blanding? Jeg er lidt utryk, da jeg ikke plejer at røre piller eller sprøjter.

Træthed og uoplagthed kan have mange årsager.

Sklerose kan i sig selv give en træthed, der hos mange nedsætter funktionsniveauet. Er man samtidig med trætheden trist, kan der eventuelt være tale om en depression, som ofte vil være ledsaget af træthed og energiløshed. En række andre sygdomme, herunder blodmangel som du ser ud til at være i behandling for, giver også træthed.

Endelig er der en række forskellige slags medicin, der som bivirkning kan give træthed. Der er dog ikke noget af den medicin du får, der skulle give træthed.

Da listen over årsager til træthed er lang, bør man ved generende træthed kontakte sin læge for at få vurderet hvilken (eller hvilke) af de ovennævnte årsager, der kan være af  betydning.

Skrevet d. 22 november 2009