Medicin og mundtørhed
d. 22 november 2009

Jeg har i 14 dage været generet at tørhed i munden og svie i tandkød og tunge. Derudover har nogle områder, blandt andet mine fortænder, isnet og gjort ondt.

Tandlægen fandt normale tilstande, bortset fra tandsten, som skal fjernes, og en lomme i venstre tandkød på 4 mm. Tandlægen mener desuden at mundtørheden hænger sammen med øget dosis af lyrica, nu 225 mg. dagligt. (Jeg får lyrica mod smerter og angst)

Jeg vil derfor gerne spørge om følgende: Skal jeg prøve et andet middel? Og kan lommen i mit tandkød forsvinde igen (da jeg er nervøs for mine tænder)?

Lyrica er en medicin, hvor mundtørhed er en almindelig bivirkning. Mundtørhed medfører ofte svien i tungen og slimhinderne. Tal med din læge, om der er et alternativt præparat, der kan hjælpe dig, eller om dosis kan sættes ned.

Da du jo sikkert også får anden medicin, kan kombinationen måske også give mundtørhed. Undersøgelser viser, at indtager man 3 eller flere forskellige former for medicin  kan det give nedsat spytsekretion. Hvis du ikke kan blive din mundtørhed kvit, kan man på apoteket få midler til erstatte spyttet, og som lindrer symptomerne fra slimhinderne.

Med hensyn til den tandkødslomme du har på 4 mm, kan du sagtens reducere denne. En sund tandkødslomme er mellem 1 og 3 mm dyb. Efter at din tandlæge har renset lommen grundigt , skal du bare sørge for at holde området grundig rent, så kommer der let en reduktion af lommen på 1 mm.

Skrevet d. 22 november 2009