Medarbejder med adfærdsændringer
d. 17 oktober 2011

Som HR konsulent er jeg interesseret i at høre, hvordan vi som virksomhed håndterer en medarbejder med sclerose? Der er tale om en mand i 40'rerne, som motorisk fungere ganske fint, men vi oplever nogle adfærdsmæssige ændringer, som vi har svært ved at forholde os til.

Vi har læst om de kognitive ændringer ved sclerose, og det passer desværre meget fint på vores medarbejder, men vi syntes ikke det er en samtale vi skal tage med ham, så vi føler os meget usikre på hvad vi gør. Har I nogen erfaring med ovenstående?

Tak for din mail, hvor du fortæller om den svære situation, som du, som HR konsulent, og din arbejdsplads befinder sig i. Du spørger, hvordan I som virksomhed skal håndtere en medarbejder med sclerose, og hvordan I skal tackle, at I oplever, at medarbejderen med sclerose har nogle adfærdsmæssige ændringer, som det er svært for jer at forholde jer til. Du spørger til sidst om vores erfaringer med dette. Jeg vil starte med at sige, at vi har mange erfaringer med mennesker med sclerose, der har den type symptomer (adfærdsændringer), og som er på arbejdsmarkedet i forskelligartede virksomheder.

Du nævner ikke hvilken type virksomhed, der er tale om, og du beskriver heller ikke, om de problemer, det medfører, med adfærdsmæssige ændringer påvirker personens muligheder for at udføre sine jobfunktioner, eller om problemerne i højere grad er i forhold til kollegerne. Det gør, at mit svar kan virke generelt, da jeg ikke kan sige så meget i forhold til jeres konkrete situation. Jeg tænker, at det kan være vigtigt, at du eller vedkommendes chef tager en samtale med medarbejderen med sclerose, så I kan få fortalt om jeres bekymringer.

Jeg ved ikke, hvad baggrunden er for, at du skriver, at I ikke synes, at I skal tage en samtale med vedkommende, men ud fra vores erfaringer er det som oftest en god ide. Vores erfaringer er, at medarbejderen også kan opleve, at det er blevet sværere at være på arbejdspladsen, og at det dermed også kan være en lettelse for medarbejderen, hvis arbejdspladsen tager hul på problematikken. Du kan måske vise medarbejderen dette svar sammen med din mail, så det eventuelt kunne være en indgangsvinkel til at komme til at tale sammen om det hele.

Hvis du/I synes, at det er svært og har brug for mere hjælp til problemerne omkring sclerosen, har du/I som medlem af Scleroseforeningen også mulighed for at benytte jer af både den gratis socialrådgiverhjælp og af den gratis psykologrådgivning.

Psykologrådgivningens telefon er åben hver dag mellem kl. 11 og 12 på tlf. 36 46 36 46, og her har I mulighed for at tale med en af Scleroseforeningens psykologer om jeres konkrete situation. Og du er selvfølgelig til enhver tid velkommen til at maile eller ringe til os.

Skrevet d. 17 oktober 2011