Manglende kontrol over følelsesudbrud
d. 9 oktober 2012

Jeg har haft sklerose i rigtig mange år og får dagligt medicin for det. Da jeg i forbindelse med tidligere attakker også har fået svært ved at styre mine impulser både gråd, glæde og vrede - når jeg har det skidt - får jeg også 10 mg Cipramil dagligt, som generelt lægger en god dæmper på mine impulser, så jeg næsten kan kontrollere dem.

Efter omgangssyge for en måned siden, har jeg ikke så let ved at styre mine impulser mere, og jeg oplever at når jeg er træt har symptomer, og kan "tænde af" på mit barn på 2 år, når hun vil noget andet, end det jeg beder hende om. Normalt når jeg har det fint, kan jeg sagtens snakke med hende om det, finde på løsninger og hjælpe hende videre på gode måder, men nu oplever jeg, at jeg nogle gange tænder af på hende i stedet for.

Det der sker er, at jeg først kan høre det begynder at suse for mine ører, og så bliver mit blik ligesom sløret, og det er som om jeg mister kontrollen, hvorefter jeg hvæser af hende og sender hende ind på værelset. Når hun er ude af syne, og hendes utilfredse lyde bliver dæmpet, skynder jeg mig selvfølgelig at overveje, hvordan jeg hurtigst muligt kan få situationen på ret køl igen, og få hjulpet hende videre på en god måde, men jeg kan først rigtig tænke klart igen, når det ikke mere suser for mine ører og mit syn og balance igen er ok.

Jeg kan jo ikke rigtig lade være med at få dårlig samvittighed, når jeg oplever at det er svært for mig at kontrollere mig selv, og vil derfor gerne høre om du kan fortælle mig, hvad det er der sker, men vigtigst af alt om du har nogle råd til, hvordan jeg kan stoppe mig selv inden jeg skælder hende unødvendigt ud og sender hende væk, så jeg kan samle mig, samt om du har nogle råd til, hvordan jeg sikre mig at hun bliver så lidt påvirket som muligt af mit dilemma med at styre mine impulser - altså om der er en måde at håndtere det på, når det er sket, som er bedre end andre - noget jeg kan sige, gøre over for hende, så hun er tryg ved mig, og at jeg nok skal være der for hende.

Du beskriver, at du har fået svært ved at styre/kontrollere følelsesudbrud, og som du også skriver, kan det være særdeles ubehageligt og uhensigtsmæssigt at miste kontrollen. Jo især uhensigtsmæssigt, når det "går ud over" et 2-årigt barn, som ikke forstår årsagen. Desværre er det sådan, at nogle personer med multipel sklerose (MS) får symptomer i form af besvær med at kontrollere følelsesmæssige udbrud, og det skyldes skleroseskaderne i hjernen. Det er korrekt, at en lille dosis antidepressiv medicin ofte kan afhjælpe problemet, og det synes også at være tilfældet for dig hidtil. Den lille dosis Cipramil synes imidlertid ikke længere at være tilstrækkelig.

Du spørger, hvad du kan gøre for at hindre/afhjælpe dine følelsesudbrud. Da det især sker, når du er træt, kunne du måske prøve at være så udhvilet som muligt, når du er sammen med din datter. Læg mærke til, om der er andre forhold/situationer, hvor du især har problemet, og prøv at forhindre disse situationer. Når du mærker, at der er optræk til, at "du tænder af", kan du måske forlade stuen - "gå ind på dit værelse". Hvis du har en partner, kan han måske tage over, når du må forlade rummet. Endelig  kan du overveje, om dosis af Cipramil skal øges - dette skal ske i samarbejde med læge.
 

Skrevet d. 9 oktober 2012